|
|
|
||
The seminars are organised as reading workshops.
Students bring children's books to the seminar, which they choose from a list of recommended reading (they can partially choose based on their interests and preferences outside the list).
They read these books in the seminar (at least 20 minutes). Book reading is preceded by a mini-lesson (often in the form of working with a common text) focused on some important component of the work (e.g. character, narrator, composition, etc.) or on the work as a whole (meaning of the text, author's intention, evaluation of the text by the reader).
Subsequently (based on the assigned tasks), they discuss what they have read in pairs, present their books in the seminar plenary (recommend them to each other) and talk about what they found out about their book while completing the task.
The main goal of the seminar is for students to move qualitatively in their reflections on their reading experiences, to become "sensitive" to books, to pay attention to partial meanings (so they should learn what and why can be noticed in literary works) and to compose from them the meaning of the work, to internalize the language needed to talk about books - all with their future students in mind.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (23.09.2022)
|
|
||
Cílem kurzu je zkvalitnit dovednosti studentů v oblasti interpretace literárních děl určených dětem mladšího školního věku a prožít a reflektovat základní postupy práce s literárními texty, které lze uplatnit při výuce žáků. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||||
Celková studijní zátěž studenta: 88 hodin
Rozsah přímé výuky (seminářů): 8 hodin Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
Požadavky ke zkoušce z Literatury pro děti II (F. Komberec, V. Laufková) 1. Aktivní účast na výuce 2. Četba 10 dětských knih Předkládáte seznam 10 přečtených knih a ukázek z knih LPD, přičemž postihnout byste měli celkem 10 různých kategorií (je počítáno s tím, že v prvním seznamu z loňského semestru jste již 6 kategorií pokryli, takže by se v těch 10 knihách měly objevit čtyři nové kategorie). Kategorie: 1) Pohádky nejrůznějších národů a kontinentů a pohádkové “klasiky” 2) Autorské pohádky - čeští autoři (70. léta 19. století – 50. léta 20. století) 3) Autorské pohádky 20. století - čeští autoři (60. léta – současnost) 4) Autorské pohádky - světoví autoři 6) Obraznost v poezii pro děti 8) Próza s dětským hrdinou – čeští autoři 9) Próza s dětským hrdinou – světoví autoři Knihy by měly být určeny pro děti mladšího školního věku (prvostupňové čtenáře) na různé úrovni čtení a také rozmanitých zálib. Alespoň jedna kniha by měla být vydána po roce 2010. Počítejte prosím s limitem maximálně 2 knihy od jednoho autora v seznamu. V seznamu vyznačte, které knihy jste četli na základě vlastního výběru, ostatní knihy rozdělte podle oblastí. Jednotlivé tituly prosím přesně citujte (www.citace.com). Ukázky prosím odevzdávejte v průběhu semestru, nejpozději tři dny před zkouškou. 3. Kritéria ke zkoušce: Na zkoušce by každý z Vás měl samostatně hovořit v rozsahu 4–7 minut o vybraném úryvku dle kritérií níže. Kritéria hodnocení
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
(1) ČEŇKOVÁ, J., MATOUŠEK, P. a Komise pro dětskou knihu Svazu českých knihkupců a nakladatelů a IBBY. Nejlepší knihy dětem. Výběr z českých knih pro děti a mládež 2014/2015. [online] [cit. 2015-18-11]. Dostupné z www: < http://www.nejlepsiknihydetem.cz/ (2) FOSTER, T. C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8. (3) MANDYS, P. a kol. 2 x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros 2013. (4) MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (5) PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (6) HRABAL, J. Jak Rozumět Literárnímu Vyprávění? Praha: Nová škola, o.p.s., 2021.
Internetové zdroje: https://new.ctenarskekluby.cz/ http://www.zlatastuha.cz/cs https://mravencichuva.cz/ + seznam literatury pro děti (aktualizovaný na začátku každého akademického roku) Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
Rozprava nad vybranými díly LPDM ze seznamu literatury, interopretace vybrané ukázky, didaktický potenciál textu. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
1. Didaktický potenciál textu 2. Mýtus, klíčová slova 3. Dílna čtení - postava, vypravěč, kompozice 4. Práce s poezií; o věcech, které ztrácíme 5. Adaptace pohádek 6. Smysl textu, autorský záměr Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (14.10.2022)
|
|
||
Ke sdílení materilů bude použit Padlet. V případě hybridní výuky či online výuky bude využita platforma ZOOM: ZOOM: Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|