SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Literature for Children I - OKMN0L137A
Title: Literatura pro děti I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Pre-requisite : OKMN0L128A
Interchangeability : OPMN0L137A
Is pre-requisite for: OKMN0L147A
Annotation -
The course combines a lecture and a reading workshop.Students bring children's books to the seminar, which they choose from a list of recommended reading. They read these books in the seminar (at least 20 minutes). Reading books is preceded by mini-lessons (often in the form of working with a common text) focused on reflecting on the reading experience, on some of the reading strategies (eg. anticipation, summarizing, asking questions, etc.) and on different ways of keeping reading records (eg. double diary). Subsequently (based on the assigned tasks) they discuss the read in pairs, present their books in the plenary (they recommend each other) and talk about what they found out about their book during the task. The main goal of the seminar is for students to experience how Reading Workshops take place, how to work with reading experiences in the classroom, to read contemporary Czech and world literature for children, to be able to think and talk about it - and all this with regard to their future pupils.
Last update: Palacká Ina, Mgr. (28.01.2023)
Descriptors - Czech

Materiály ke kurzu v Moodlu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11953

 

Vyčíslení studijní zátěže:

8 hod přímá výuka

28 hod samostudium studijních materiálů

22 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zkoušku

Celkem 58 hodin

 

Last update: Palacká Ina, Mgr. (15.03.2023)
Course completion requirements - Czech

- aktivní účast v semináři

- seznam 10 přečtených knih z literatury pro děti (přibližně polovinu vybrat z doporučeného seznamu)

- odevzdané 3 zázánamy z četby (dle zadaných kritérií)

- zpracovat reflexi záznamů z četby.

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Literature - Czech

Bettelheim, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. 335 s. Edice 21; sv. 14. ISBN 80-7106-290-1.

Mandys, Pavel a kol. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2013. 430 s. ISBN 978-80-00-03336-5.

Children’s Literature in Education: https://link.springer.com/journal/10583/volumes-and-issues

 

Tipy na dobré čtení pro děti (rozděleno podle věku, respektive třídy): https://ctenidetem.knihovny.cz/

Pomáháme školám k úspěchu – Pedagogické inspirace: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/pedagogicke-inspirace

Mravenčí chůva – Online magazín o knihách pro děti: https://mravencichuva.cz/  

Nakladatelství dětské literatury: Albatros (https://www.albatros.cz/), Baobab (https://www.baobab-books.net/), Meander (https://www.meander.cz/)

Zlatá stuha: http://www.zlatastuha.cz/cs

-          Pro Vás obzvláště atraktivní sekce „Pro školy“, v níž najdete také metodické listy: http://www.zlatastuha.cz/cs/pro-skoly

Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/

SUKOVA knihovna: https://www.npmk.cz/knihovna/sukova-knihovna/suk-cteme-vsichni

Čtenářské kluby: https://new.ctenarskekluby.cz/knihy/deti-a-rodice

Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/

SUKOVA knihovna: https://www.npmk.cz/knihovna/sukova-knihovna/suk-cteme-vsichni
 

 

 

Last update: Palacká Ina, Mgr. (28.01.2023)
Syllabus - Czech

Témata:

13. února 2023

Příběhy jako způsob poznávání světa, exkurz do narativní psychologie; sociologie dětského čtenářství; čtenářská gramotnost a strategie

Tematická a žánrová mapa literatury pro děti; vztah textu a ilustrace

Vytváření čtenářských biografií, záznamy z četby a dílna čtení v praxi

 

15. března 2023

Poezie pro děti, její tradiční, moderní a experimentální linie; význam jazykové hry v rozvoji dětské představivosti 

Pohádky, jejich znaky a typologie

Dílna čtení v praxi

Last update: Palacká Ina, Mgr. (28.01.2023)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:

  1. Aplikovat principy dílen čtení ve výuce literatury pro děti:

    • Student si osvojí metodu dílen čtení, včetně strategií práce s textem, reflexe čtenářského zážitku a vedení čtenářských zápisů (např. podvojný deník).
  2. Analyzovat a interpretovat literaturu pro děti z hlediska žánrové a tematické rozmanitosti:

    • Student rozpozná klíčové žánry literatury pro děti (pohádky, próza s dětským hrdinou, poezie, komiks, obrazové knihy, báje a pověsti) a zhodnotí jejich specifika.
  3. Reflektovat vlastní čtenářské zkušenosti a vést čtenářskou diskusi:

    • Student vytvoří čtenářskou biografii, analyzuje své čtenářské preference a na základě přečtených knih se zapojí do diskuse a vzájemného doporučování literatury.
  4. Zhodnotit význam literatury pro děti pro rozvoj čtenářské gramotnosti:

    • Student vysvětlí, jak literatura pro děti podporuje rozvoj čtenářských strategií (např. předvídání, shrnování, kladení otázek) a jakým způsobem lze vést žáky k hlubšímu porozumění textu.
  5. Vybrat a představit literaturu pro děti vhodnou pro různé věkové skupiny:

    • Student se orientuje v současné české i světové literatuře pro děti a na základě zadaných kritérií vybere a představí vhodné tituly pro konkrétní věkovou skupinu žáků.
  6. Diskutovat současné trendy a problematiku v oblasti literatury pro děti:

    • Student se seznámí s aktuálními diskuzemi o literatuře pro děti, hodnotí uměleckou a výchovnou hodnotu konkrétních děl a reflektuje jejich místo v širším kulturním a vzdělávacím kontextu.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html