|
|
|
||
The seminar creates elementary theoretical and terminological prerequisites:
(1) for understanding beautiful literature in its aesthetic specificity and genre scale and
(2) for independent didactic interpretation of artistic text within the needs of literary education in primary schools.
It seeks to break down surviving high school stereotypes and discover literature as a stimulating space for fantasy and thought.
The main topics are aesthetic experience, the function of literature, the author and the reader, the construction of a literary work, imagery, verse, story and narration, literary types and genres.
The focus of the seminar is on the cultivation of reading and in the inspiring analysis of a literary text with regard to the object and manner of representation and the possibilities of use in literary education.
Students are actively involved - everyone learns to approach their aesthetic experience, perceive and appreciate the means of expression used (ambiguous places, conflict, character concepts, the author's relationship to the world), understand the meaning of the message, formulate questions the character of a literary work.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||
Student rozumí a umí v praxi (analýza, interpretace textu) užívat elementární teoretické a terminologické pojmosloví, rozumí funkci jednotlivých prvků v rámci výstavby textu, čímž se upevňují předpoklady pro samostatnou didaktickou interpretaci uměleckého textu v rámci potřeb literární výchovy základních škol. Dalším cílem je kultivace schopnosti porozumění a analýzy literárního textu, dále též přiblížení a umožnění studentům vyjádřit estetický zážitek z textu a ocenit použité výrazové prostředky. V neposlední řadě student dokáže formulovat vhodným způsobem otázky na textem. Dílčí cíle se týkají pak porozumění kategorizaci a funkci lit. druhů a žánrů, horizontálnímu a vertikálnímu členění literatury. Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 8 hod. přímá výuka 5 hod. příprava na seminář 15 hod. samostudium studijních materiálů 15 hod. příprava na zkoušku Celkem 43 hodin Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (26.09.2022)
|
|
||
Bude-li to možné, zkouška proběhne formou ústního kolokvia s následující strukturou: - Rozhovor nad odbornou, literárněteoretickou, otázkou (10 b.) - vychází z nastudované doporučené literatury - Rozhovor nad uměleckým textem (buď budou zveřejněny předem nebo dle vlastního výběru) Obsahem zkoušky je Teorie literatury pro učitele (J. Peterka), doporučené sekundární texty a učivo/texty, probírané na seminářích (viz sylabus). Počet možností absolvování zkoušky: 3. Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
|
|
||
Základní: Peterka J., Teorie literatury pro učitele, Mercury Music & Entertainment, 2007 Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4959-7. Segi Lukavská, J. (ed.), Dítěti vstříc / Teorie literatury pro děti a mládež, Host 2018 Wolfová, M., Čtenáři, vrať se: mozek a čtení v digitálním světě, Host 2020 Doplňující: Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie Lederbuchová, Ladislava, 1949-
Čeňková, Jana, 1957- 2006
Didaktika čtení a primární literární výchovy Toman, Jaroslav, 1941-; Jihočeská univerzita. Katedra českého jazyka a literatury 2007
Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole Gejgušová, Ivana, 1955-; Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta 2009
Kožmín, Zdeněk, 1925-2007; Masarykova univerzita. Filozofická fakulta 1997
Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla Beránková, Eva 2002
Metodická příručka k čítankám pro 2. a 3. ročník základní školy Čeňková, Jana, 1957- 2012
Hník, O.: Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy, H a H, 2007. Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995 Brukner J./Filip J., Poetický slovník, MF 1997 Lederbuchová L., Didaktická interpretace literárního textu, ZČU Plzeň 1995,1997 Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, Jihoč. univerzita Čes- Budějovice 1992 Čeňková, J.: Jestlipak víte, kdo je lyrik?; Karolinum 2022
Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
|
|
||
Následující dílčí části předmětu/kurzu budou rozděleny do dvojice seminářů během zimního semestru 2022/23: - struktura jednotlivých seminářů: rozdělení na práci s básnickým a prozaickým textem; po každém semináři shrnutí, co je podstatné;
Příklady otázek nad textem: Čím se liší odborný text od krásné literatury (= literární slovesnosti)? Funkce krásné literatury (Která funkce se v ukázce nejvýrazněji projevuje?) --- Pro koho je text určen? Kdo je modelovým čtenářem? Čtenář faktický (osobní / reálný /fyzický / empirický) a čtenář modelový (implicitní / implikovaný / předpokládaný / potencionální) — Téma a motiv Tituly (př. Určete druh titulu a uveďte, jaká jsou naše očekávání o literárním díle na základě titulu) Intertextovost (Označte, kde se v textu objevuje intertextovost a o jaký typ vztahu mezi pretextem a posttexttem se jedná – stvrzující x polemický; navazování záměrné x nezáměrné; deklarované x skryté; vážné x komické). ---- Literární druhy a žánry Obsahuje text příběh? K jakému literární druhu text patří? (rozlišovat mezi příběhem a dějovou situací – typu – Velbloud je bloud jenž bloudí/tam, kde je nouze o jabloně) – NEOBSAHUJE PŘÍBĚH, je to jen dějová situace Čím se liší poezie od prózy? Lyrika od epiky? Jedná se o typickou lyriku, nebo spíše atypickou lyriku (př. říkanka)? Jaká jsou specifika literatury pro děti a mládež? Folklorní versus autorská pohádka (Která z pohádek je folklorní / autorská; uveďte příklad folklorní / autorské pohádky) --- Poezie, lyrika, versologie Je text citově zabarvený nebo neutrální? / Jakou náladu, jaké emoce vyjadřuje? Jakým dojmem působí na čtenáře a proč? Kdo k nám promlouvá? Prozrazuje se básník/pisatel z textu? Je text jazykově konvenční či invenční? Proč? Čím? (možná Vám pomůže: nápadná hlásková instrumentace, aktualizovaný jazyk; využití anafory, epifory, apostrofy, eufonie, kakafonie, zvukomalba, poetismy; neologismy – loučenec s loučenkou, obrazný jazyk, …). Jazyk literárního díla. Jazykové prostředky (grafické ztvárnění, jak např. interpunkční znaménka podtrhují expresivitu; fonologická rovina – eufonie, kakofonie, onomatopoie, paronomázie, aliterace, slovní hříčky, intonace jděte po funkcích daných literárních prostředků; lexikální rovina – poetismy, neologismy; obrazná vyjádření; syntaktická rovina – délky vět, figury spíše okrajově – spíše abyste si všímali všech nápadností a sledovali jejich účel); aktualizace jazyka Kde se v básni nachází přesah – jak je zde použit, čemu slouží? Obrazná vyjádření / metafora – podtrhněte a zdůvodněte, jakou mají v textu funkci – týká se užití i v próze; kde jsou metafory nejvýraznější? Používá autor obrazná vyjádření na konvencionalizovaná (zaběhlá), nebo nekonvencionalizovaná (originální)? Hlavní metrické systémy sylabotónického verše a rýmy (Doplňte do básně vhodné rýmy – tj. hledejte zákonitosti v rýmech; podtrhněte originální rýmové dvojice; estetický účinek rýmu), který rým je nejsnáze zapamatovatelný, který je nejméně originální a proč; gramatický x štěpný rým a jejich (ne)nekonvenčnost); volný verš Kompozice. Členění a spojování textu. K čemu je dobré si toho všímat? Genologický aspekt kompozice; Kompoziční kategorie. Jak je báseň vystavěna kompozičně? Porovnejte kompozici dvou básní (symetrie/asymetrie; celistvost x členitost; opakování, variace, kontrast, gradace) – kompozice v próze - viz jazyk - včetně horizontálního a vertikálního členění – v jazyce, stylistice. --- Naratologie Kdo příběh vypráví? Vypravěč – př. nastylizujte začátek prózy s dětským hrdinou osobním vypravěčem; určete, kde vypravěč stojí, co vše ví a zná; zda je spolehlivý či nespolehlivý apod. Literární postava. Charakterizujte literární postavu (hlavní, vedlejší, epizodní; kladná, záporná, neutrální; přirozená, nadpřirozená, fantastická, antropomorfizovaná; konstantní / vývojová; fiktivní / historická; okrajově plošná versus plastická) Jak je postava charakterizována: · JMÉNO: Jak se postava jmenuje? Co to o ní říká? · VZHLED: Jak postava vypadá? · POPIS PROSTŘEDÍ: Popis toho, co postavu obklopuje a skrze co ji můžeme lépe poznat · VLASTNOSTI PODLE JEDNÁNÍ: Jaká je postava, když se takto chová? · PROMLUVA: Jaká je postava podle toho, co o sobě říká? / Jaká je postava podle toho, co o ní někdo říká? Čas. Tempo vyprávění (Přepište krátký text tak, aby se děj vyprávění zrychlil /zpomalil. Co vše jste pro to museli udělat?) Pořádek vyprávění: V jakém sledu se vypráví? Chronologické, retrospektivní, anticipace; paralelní události. Topologie. Překračování hranic, symbolika prostoru, dobrodružství vs idyla; popis prostoru subjektivní versus objektivní --- Typ komiky – jazykový / situační / parodijní (př. Na které komice je vystavěna tato ukázka – proč se jí smějeme?) Nonsens (poznat nonsensovou poezii i prózu a zdůvodnit, jak se nonsens projevuje) Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
|
|
||
Student na konkrétním textu prokáže schopnost poučené a kultivované analýzy a interpretace, tj. interpretuje text a označí klíčové umělecké prostředky s přihlédnutím k jejich funkci. Student poučeně diskutuje o základních literárněteoretických otázkách, dokáže si nad textem pokládat smysluplné otázky vedoucí jej a žáky k reflexi estetického prožitku. Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (01.10.2024)
|