SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Piano in Music Education IV - OKMN0H220B
Title: Klavír v hudební výchově IV
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Incompatibility : OKMN0H202B
Pre-requisite : OKMN0H216B, OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Annotation -
Expanding the repertoire of recital compositions with didactic use. Transposition of songs into other keys, creation of overtures, interludes and endings of songs. Contemporary singing in the interpretation of songs. Preparing for a public instrument play.
Last update: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (05.10.2019)
Aim of the course - Czech

Spojení praktických nástrojových dovedností s osobitým přístupem ke studovaným skladbám na základě formujících se hudebně teoretických znalostí. Směřování k esteticky hodnotné interpretaci hudebních děl, jejímž předpokladem je zvládnutí přiměřené úrovně klavírní techniky, osvojení přednesové kultury, tempové i formální výstavby. Emocionální přínos interpreta. Schopnost improvizace doprovodů k lidovým a umělým písním.

Last update: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (21.04.2019)
Descriptors - Czech

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na výuku-studium repertoáru a rozvoj improvizačních dovedností 60 hodin

Práce se studijními materiály 15 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zápočet 15 hodin

Last update: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (06.09.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura:

PECHÁČEK, S. Hra písní na klavír. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 1999. 76 s. ISBN 80-86039-96-X.

HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek. 1.vydání. Praha: Edit, 1991. ISBN 80 - 9001 -77- 0.

JENČKOVÁ, E. Výběr klavírních skladeb pro 1.-4.ročník studia učitelství Hv na 1. st. ZŠ. Praha: SPN 1990. 226 stran. ISBN 80-7066-328-6.

JUZLOVÁ, V. Průpravná technická cvičení pro transpozici a doprovody lidových písní. Praha: SPN 1973.110 stran.

Nástrojový repertoár dle technické vyspělosti studenta.

Doporučená literatura:

PRŮŠOVÁ, Z., JANŽUROVÁ, Z.: S písničkou u klavíru. Praha: Supraphon, 1985

MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace: pro děti předškolního věku a žáky 1.-3. ročníku LŠU. Praha: Panton, 1983.

TICHÁ, A.; ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.

HURNÍK, L.; LIŠKOVÁ, M. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.

VLASÁKOVÁ, A. Klavírní pedagogika: první kroky na cestě ke klavírnímu umění. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-005-8.

NEJGAUZ, G. O umění klavírní hry. Praha: SPN 1983.

SÝKORA, V. J.Dějiny klavírního uměníPraha: Panton 1973.

Klavírní literatura dle technické vyspělosti studenta.Audio a video nahrávky.

Zpěvníky. Učebnice hudební výchovy pro 1. – 9. ročník.

Last update: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (21.04.2019)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky k přehrávkám viz webové stránky katedry https://pages.pedf.cuni.cz/khv/files/2016/10/Prehravky_a_vystoupeni_specializace_HV.pdf

Last update: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (05.10.2019)
Syllabus - Czech

přímá výuka 8 h, samostatná práce 66 h, příprava na zkoušku 16 h

Rozšiřování repertoáru přednesových skladeb, kompletace repertoáru dle jednotlivých slohových období – další vytváření repertoáru drobných skladeb s příslušným didaktickým využitím. Dovednost vytvářet stylizované doprovody  využitím hlavních a vedlejších kvintakordů, septakordů a mimotonálních dominant. Procvičování transpozice písní do jiných tónin a tvorba předeher, meziher, doher. Současný zpěv při interpretaci písní. Příprava na veřejnou nástrojovou přehrávku.

Lekce 1 - posouzení pokroku v technických, hudebních, interpretačních, uměleckých a improvizačních dovednostech a znalostech, eventuální úprava individuálního studijního plánu.

Lekce 2 – 11 - pokračující studium přednesových skladeb (doplnění repertoáru dle zájmu a dispozic studenta) a improvizačních dovedností (základní kadence s použitím D7, seznamování s použitím vedlejších kvintakordů, transpozice a stylizace, jednoduché předehry). Meritem výuky je opět studium písní s improvizovaným doprovodem a vytváření jejich portfolia pro praxi.

Lekce 12 - ověření repertoáru pro veřejnou nástrojovou přehrávku – zkoušku. Kontrola portfolia skladeb a písní. Výstupní repertoár je výsledkem dohody vedoucího kurzu a studenta.

Last update: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (24.08.2019)
Learning outcomes - Czech

Student:

  • interpretuje vybrané skladby z období baroka, klasicismu, romantismu a 20. století na odpovídající technické a přednesové úrovni,
  • zahraje (a současně zazpívá) nejméně 10 písní dle vlastního výběru,
  • umí vybrat a používat charakteristickou stylizaci doprovodu lidových písní
  • transponuje vybranou píseň do jiné tóniny.
Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html