SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Singing I: singing, intonation and conductor skills - OKMN0H205B
Title: Zpěv I: pěvecké, intonační a dirigentské dovednosti
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Lukáš Filippi
Incompatibility : OKMN0H202B
Pre-requisite : OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Interchangeability : OPMN0H282B
Is pre-requisite for: OKMN0H211B, OKMN0H210B
Annotation -
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (17.10.2019)
The course develops basic intonation and conducting skills of students. It forms the basics of students' speaking and singing techniques and develops their basic intonation and conducting skills. All components of the course are integrated with study material, which is Czech, Moravian and Slovak folk songs.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (16.04.2019)

Cíl předmětu: formovat základy mluvní a pěvecké techniky studentů, rozvíjet jejich základní intonační a dirigentské dovednosti. Všechny složky předmětu jsou integrovány studijním materiálem, kterým jsou české, moravské a slovenské lidové písně.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (31.01.2022)
8 hodin přímé výuky, 16 hodin přípravy na seminář, 36 hodin přípravy k zápočtu
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (16.04.2019)

Povinná literatura:

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X.

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X

PECHÁČEK, S. Základy taktování. 2. vyd. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0.

KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6.

KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická – I. díl.  Praha: SPN, 1989. 125 s.

Doporučená literatura:

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.

Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

KOLÁŘ, J., VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur I. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 100 s. ISBN 80-7066-846-6.

VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 79 s. ISBN 80-7290-155-9.

Tichá, A.; Šimanovský, Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4.

Tichá, A., Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.

KIML, J.  Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89.

SOUKUP, J., Hlas – zpěv – pěvecké umění. Praha, 1972. 130 stran.

SEEMAN, M., O lidském hlasu. Praha, 1953. 51 stran.

Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače).

STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981.

FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha-Bratislava: Editio Supraphon, 1969.

BROŽ, J.; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. Praha: Panton, 1982.

LÝSEK, F. Dětský sborový zpěv. Praha: SPN, 1958.

VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů Hv. Praha: SPN, 1976.

Partitury vokálních a vokálně instrumentálních děl.

DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X.

DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1961. 87 s.

KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha: Editio Supraphon, 1981. 207 s.

KOLÁŘ, J.; VÁŇOVÁ, H.; DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur II. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4.

POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s.

PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava: Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (17.10.2019)

Obsah předmětu:

a – pěvecká technika, b – intonační dovednosti, c – dirigentské dovednosti.

1a) Osvojování základů pěvecké techniky. Pěvecký postoj, sed.

1b) Durové stupnice. Stupňovité postupy.

1c) Dirigování a jeho význam. Dirigentský postoj. Přípravné gesto a nástup.

2a) Žeberně brániční dýchání. Dechová opora. Navození klidného, přiměřeného, prohloubeného dechu.

2b) Solmizační slabiky.

2c) Taktovací schémata ve 2/4 a 3/4 taktu.

3a) Dechová cvičení.

3b) Durový kvintakord a jeho 6 obměn.

3c) Závěrová gesta ve 2/4 a 3/4 taktu.

4a) Druhy hlasových začátků. Navození správného hlasového začátku.

4b) Kombinace stupnicových postupů a tónického kvintakordu.

4c) Taktovací schémata ve 4/4 taktu.

5a) Hlavová a hrudní rezonance. Odstraňování chybného nadužívání hrudní rezonance.

5b) Obraty kvintakordu. Volné nástupy tónů kvintakordu.

5c) Závěrová gesta ve 4/4 taktu.

6a) Druhy pěveckých hlasů.

6b) Intervaly obsažené v kvintakordu: velká a malá tercie.

6c) Taktovací schémata ve 6/4 taktu.                                                               

7a) Charakteristika a výslovnost samohlásek.

7b) Intervaly obsažené v tónickém kvintakordu: čistá kvarta a čistá kvinta.

7c) Taktovací schémata v legatu a staccatu.

8a) Charakteristika a výslovnost souhlásek.

8b) Rozšířený kvintakord.

8c) Dělená gesta.

9a) Výslovnost souhláskových skupin.

9b) Opěrné písně.

9c) Zavírání na poloviční hodnoty a poloviční zdvih.

10a) Cvičení na artikulaci.

10b) Rytmická cvičení.

10c) Taktování nadhodnot.

11a) Mluvní technika – individuální práce na technice mluvního projevu - zřetelnost dikce, přiměřenost tempa mluvy.

11b) Terciové postupy.

11c) Aplikace získaných teoretických poznatků na vybraných písních.

12a) Zásady hlasové hygieny.

12b) Kvintakordy ve všech durových tóninách.

12c) Aplikace získaných teoretických poznatků na vybraných sborových skladbách.

 

8 hodin přímé výuky, 16 hodin přípravy na seminář, 36 hodin přípravy k zápočtu.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (17.10.2019)

Požadavky k zápočtu

 

1. Test z probrané hudební teorie.

2. 10 písní libovolně zvolených z učebnic pro 1.-5. ročník ZŠ zazpívat,5 z nich na solmizační slabiky. Zvolené písně taktovat s využitím probrané taktovací techniky.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html