SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education - Basics - OKBZ1S004A
Title: Základy speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Pre-requisite : OKBZ1P003A
Annotation -
The aim of teaching in the subject is to create a set of systemic knowledge about pupils with special educational needs, to characterize the educational and educational context of work with pupils with disabilities and social disadvantages. The students will be introduced in detail to the issues of target groups of special education: children and pupils with physical, visual, hearing and mental disabilities, with impaired communication skills, with specific learning and behavioural disorders, with combined disabilities and minorities. They will also be introduced to the basic offer of special education support within the framework of joint education and the current role of special education centres and the system of special education facilities in the Czech Republic.
Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
Aim of the course - Czech

Student dokáže identifikovat diferenciované vzdělávací přístupy a metody pro různé cílové skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s ohledem na jejich individuální schopnosti, potřeby a styly učení. Student projevuje schopnost efektivní komunikace s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich rodinami, včetně schopnosti vytvářet pozitivní vztahy, naslouchat a jasně vyjadřovat pedagogické cíle. Student rozumí důležitosti interdisciplinární spolupráce se specialisty v oblasti zdravotní péče, psychologie a sociální práce pro poskytnutí komplexní podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.

Student má vhled a orientuje se v problematice vzdělávání děté a žáků s tělesným, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením a narušenou komunikační schopností. Orientuje se v problematice dětí a žáků s poruchou autistického spektra.

Výstupy učení by měly reflektovat celkový cíl kurzu Základy speciální pedagogiky, tj. připravit studenty na kompetentní a citlivou práci s různými cílovými skupinami žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.12.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 5 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Znalostní test

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
Literature - Czech

PELCOVÁ, N., KVĚTOŇOVÁ, L. Stejné a jiné ve filosofické a speciálněpedagogické reflexi. Inkluzivní škola. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, ISBN 978-80-7603-036-7.

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016, ISBN: 978-80-271-0095-8.

VALENTA, M. a kol.Přehled speciální pedagogiky.1.vydání, Praha: Portál, 2014,  ISBN 978-80-262-0602-6.

VALENTA, M. a kol.Slovník speciální pedagogiky.1.vydání, Praha: Portál, 2014,  ISBN 978-80-262-0937-9.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (04.10.2019)
Learning outcomes - Czech

Studující identifikuje jednotlivé skupiny žáků s SVP a prokáže základní orientaci v podpůrných opatřeních pro žáky s SVP.

Last update: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html