|
|
|
||
The aim of the course is to introduce students to the cognitive and metacognitive components of human thinking and the possibilities of their development. Emphasis will be placed on the students' personal gain, i.e. on them being able to use what they have learned in their own education. As part of the course, students will try out some of the tools that are used for cognitive and metacognitive training.
The course consists of three blocks.
1. Cognitive and metacognitive functions
As part of this block, students will become familiar with the basic concepts related to the given area. Next, we will deal with the classification of cognitive functions and metacognitive components. We will then focus on selected functions and components in more detail - especially memory and metacognitive regulation.
2. Possibilities of developing cognitive and metacognitive functions
In the second block, we will deal with the possibilities of developing both cognitive and metacognitive functions, focusing more closely on the differences between the two approaches. We will also focus on starting points and efficiency.
3. Presentation of selected training programs
In the final block, we will introduce selected training programs (WM Campaign, FIE and Cogmed) in more detail. In addition, as part of the WM Campaign program, students will receive their own unique access code and will therefore be able to go through the entire training program.
Last update: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (04.02.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studující s kognitivní a s metakognitivní složkou lidského myšlení a s možnostmi jejich rozvíjení. Důraz bude kladen na osobní zisk studujících, tedy na to, aby naučené dokázali využít v rámci svého vlastního vzdělávání. Výsledky učení:
Last update: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
JAEGGI, S. M., BUSCHKUEHL, M., JONIDES, J., & PERRIG, W. J. Improving fluid intelligence with training on working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 2008, 105(19), 6829–6833. KLINBERG, T., FERNELL, E., OLESEN, P. J., JOHNSON, M., GUSTAFFSON, P., DAHLSTRÖM, K., … WESTERBERG, H. Computerized training of working memory in children with ADHD--a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2005, 44(2), 177–186. KRYKORKOVÁ, H., CHVÁL, M. Rozvoj metakognice–cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika. 2001. 51(2), 185-196. LOKAJÍČKOVÁ, V. Metakognice–vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky. Pedagogika. 2014, 64(3), 287-306. MÁLKOVÁ, G. Co (ne) dokáže instrumentální obohacování Reuvena Feuersteina. Československá psychologie. 2006, 50(6), 543. PÁCHOVÁ, A., ŠTUMPF, O. Paměť příliš podceňovaná. In M. Dolejš & M. Charvát, et al., PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech (s. 100-109). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3037-9 PÁCHOVÁ, A. Vliv tréninku pracovní paměti na oblast vyšších poznávacích procesů. In V. Ježková (Ed.) Kvalita ve vzdělávání, XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (428-441). Praha: UK Praha, 2012. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (01.09.2019)
|
|
||
Metody podpory distančního studia Kurz Moodle. Kurz bude strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku bude k dispozici literatura a úkoly. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (01.09.2019)
|
|
||
Kurz je tvořen třemi bloky. 1. Kognitivní a metakognitivní funkce 2. Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcí 3. Představení vybraných tréninkových programů Last update: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (04.02.2024)
|
|
||
Docházka, absolvování kognitivně tréninkového programu, splění všech úkolů v moodlu Last update: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Viz Moodle, Kurz s názvem Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení - dálkaří https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15400 Last update: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (25.01.2024)
|