SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Movement and Halthy Lifestyle - OKBY4P052B
Title: Pohyb a zdravý životní styl
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: 14 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D.
Pre-requisite : OKBY4P044A
Annotation -
The subject provides insight into the theoretical background of physical activities in various types of health weaknesses. It has a motivational character for a deeper study of the issue, develops a relationship to physical activities and sport. It provides the basis for educational, lecturing and counselling activities in matters of lifelong implementation of health-promoting physical activities.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Aim of the course -
The aim of the course is to gain an overview and introduction to the theoretical background of physical activities in various types of weakening in a broader philosophical, social and from the point of view of the lifestyle of man as an individual.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 19 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 17 hodin. Tvorba seminární práce 25 hodin. Příprava na klasifikovaný zápočet 25 hodin.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Literature - Czech

Bartůňková S. (2014). Reakce a adaptace na zátěž. In PASTUCHA, D. a kol. Tělovýchovné lékařství. Vybrané kapitoly. Praha: Grada.

Csémy, L. (2005). Životní styl a zdraví českých školáků: z výsledků mezinárodní srovnávací studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Praha : Psychiatrické centrum.

Havlínová, M. (2006). Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. Praha : Portál.

Hošková, B. (2012). Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum.

Jansa, P. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha : UK, Fakulta tělesné výchovy a sportu.

Levitová, A. & Hošková, B. (2015). Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing,

Machová, J. & Kubátová, D. (2015). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.

Marcus, B.H. & Forsyth, L.H. (2010). Aktivního způsobu života: Motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha : Portál.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky pro splnění klasifikovaného zápočtu:

-   účast na min. na 2 ze 3 setkání

-   v průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech.

-   úspěšné absolvování testu – úspěšnost min. v 75 %. Student/studentka bude připuštěna k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle a docházka.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Syllabus -

1) Sports and physical activities in relation to health and quality of life.

2) The role of prevention and compensation. Movement and the importance of its quality.

3) Basic terms of pathology, causes of musculoskeletal disorders, basic types of musculoskeletal system disorders.

4) Importance of early and systematic development of motor abilities in human life.

5) Motivation of children to physical activity and sports activities.

6) Health aspects of physical activities in individual age periods.

7) Components of a suitable movement regime with preventive effect.

8) Risks of diseases (circulatory, metabolic, etc.) in persons with lower physical activity.

9) Principles of preparation of fitness programs.

10) Problems of hypokinetic way of life, importance of physical activities for health.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Learning outcomes - Czech
Studující vysvětlí teoretické základy pohybových aktivit a jejich aplikaci v kontextu různých zdravotních oslabení. Studující rozvinou motivaci pro hlubší studium a praktické aplikace v oblasti pohybových aktivit a sportu. Studující aplikují získané znalosti při plánování a realizaci pohybových činností zaměřených na podporu zdraví a výchovu ke zdraví. Studující budou schopni poskytovat výchovnou, lektorskou a poradenskou činnost v otázkách celoživotního provádění pohybových aktivit. Studující reflektují vliv pohybových aktivit na zdraví a vypracují návrhy pro jejich efektivní začlenění do každodenního života.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (29.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html