|
|
|
||
The reason of this course is to bring closer the health and social problems related to pediatric and adolescent care. The focus is on principles of growth and development based on specific stages. Also the importance of prevention care for optimal pediatric development is outlined. The course is following on the WHO Health 21 course which stressed the importance of a healthy start in life.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
The aim of this course is to bring health and social problems related to health care for children and adolescents. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 86 hodinám. Doba očekávané přípravy na přednášku 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zkoušku 25 hodin. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
Bláhová, K. & et al. (2013). Kazuistiky z pediatrie. Praha: Mladá fronta. Dunovský, J. & et al. (1999). Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. Klíma, J. & et. al. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing. Kukla, L. (2017). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada. Ludíková, B. (2013). Základy pediatrie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Nožířová, J. (2012). Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha. O`callaghan, Ch. & Stephenson, T.(2005). Pediatrie do kapsy. Praha : Grada. Velemínský, M. & et al. (2009). Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta. Velemínský, M. & Velemínský, M. (2017). Dítě od početí do puberty: 1500 otázek a odpovědí. Praha: Triton. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
1. Organizing prevention and treatment for children and adults. 2. Basics of neonatology, newborn screening. 3. The connection of biological and social-psychological pediatric development with potential pediatric health issues (children?s illnesses, causes and results of injuries). 4. Immunizations, regular checkups, immune system disorders, allergies 5. Health risks connected with school and pre-school attendance. 6. Basic social demographic data, social pathological phenomena, looking at current and future trends in the population. 7. Pediatric development, development stages and children?s needs, requirements and children?s rights. 8. Documentation that guarantee healthy pediatric development. 9. Family, substitute family care, family therapy. 10. Endangered and affected groups of children and ways of resolving occurring problems (interdisciplinary work) Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
Studující: - vysvětlí význam a vzájemné propojení pediatrie, sociální pediatrie a dalších oborů, - popíše organizaci a části pediatrická péče, - vyjmenuje a vysvětlí na příkladech typy prevence v pediatrii, - popíše základy neonatologie a novorozeneckého screeningu, - vysvětlí v čem spočívá očkování, aktivní imunizace dítěte, poruchy imunitního systému, - diskutuje o preventivních prohlídkách a preventivních programech na podporu zdraví, - vysvětlí propojení biologického a sociálně-psychologického vývoje dětí s problematikou možného poškození zdraví dětí s akcentem na prevenci, - vyjmenuje a vysvětlí na příkladech symptomatologii nemocí v dětském věku, - uvede a vysvětlí vybraná onemocnění dětského věku (např. metabolická, respirační, alergická, gastrointestinální onemocnění). - vysvětlí a uvede na příkladech zdravotní rizika spojená s pobytem ve školních a předškolních zařízeních. - vysvětlí pojem, obsah a okruhy sociální pediatrie, - rozliší etapy vývoje poznání dítěte a dětství, - vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související se sociální pediatrií, - vyjmenuje a popíše vybrané demografické ukazatele, které souvisejíc se sociální pediatrií, - uvede na příkladech vybrané varianty alternativních rodin, forem soužití, - popíše význam a pojetí rodiny, - vyjmenuje typologie rodin, rodinných systémů, - vysvětlí attachment, typologii forem připoutání, včetně problémů s připoutáním, - uvede možnosti sladění rodinného a pracovního života včetně vysvětlení nástrojů realizace, - uvede základní právní normy, které souvisejí s rodinným právem, - popíše základní principy rodinného práva, - vysvětlí vznik a zánik manželství, práva a povinnosti manželů, - popíše vznik mateřství a otcovství, - vyjmenuje a popíše povinnosti dětí a rodičů, - diskutuje o homoparentalitě, - vyjmenujte poruchy rodiny, - definuje násilí v rodině, - vysvětlí, co znamená syndrom CAN, CSA, EAN, - diskutuje o rizikových faktor, které se mohou podílet na vzniku syndromu CAN, CSA, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí s násilím v rodině, - uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může obracet ohrožené dítě či jiná osoba v souvislostí se syndromem CAN či CSA, - vyjmenuje a popíše základní pojmy související s Úmluvou o právech dítěte, - aplikuje na konkrétních příkladech ze školy praktické propojení s Úmluvou o právech dítěte, - vyjmenuje opční protokoly k Úmluvě o právech dítěte. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (18.12.2024)
|