SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Basics of Pediatrics and Social Paediatrics - OKBY4P044A
Title: Základy pediatrie a sociální pediatrie
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7905
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Pre-requisite : OKBY4P022A
Is pre-requisite for: OKBY4P052A, OKBY4P061B, OKBY4P052B
Annotation -
The reason of this course is to bring closer the health and social problems related to pediatric and adolescent care. The focus is on principles of growth and development based on specific stages. Also the importance of prevention care for optimal pediatric development is outlined. The course is following on the WHO Health 21 course which stressed the importance of a healthy start in life.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
Aim of the course -

The aim of this course is to bring health and social problems related to health care for children and adolescents.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 86 hodinám. Doba očekávané přípravy na přednášku 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zkoušku 25 hodin.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
Literature - Czech

Bláhová, K. & et al. (2013). Kazuistiky z pediatrie. Praha: Mladá fronta.

Dunovský, J. & et al. (1999). Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

Klíma, J. & et. al. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.

Kukla, L. (2017). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada.

Ludíková, B. (2013). Základy pediatrie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Nožířová, J. (2012). Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha.

O`callaghan, Ch. & Stephenson, T.(2005).  Pediatrie do kapsy. Praha : Grada.

Velemínský, M. & et al. (2009). Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta.

Velemínský, M. & Velemínský, M. (2017). Dítě od početí do puberty: 1500 otázek a odpovědí. Praha: Triton.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
Requirements to the exam -

The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
Syllabus -

1. Organizing prevention and treatment for children and adults.

2. Basics of neonatology, newborn screening.

3. The connection of biological and social-psychological pediatric development with potential pediatric health issues (children?s illnesses, causes and results of injuries).

4. Immunizations, regular checkups, immune system disorders, allergies

5. Health risks connected with school and pre-school attendance.

6. Basic social demographic data, social pathological phenomena, looking at current and future trends in the population.

7. Pediatric development, development stages and children?s needs, requirements and children?s rights.

8. Documentation that guarantee healthy pediatric development.

9. Family, substitute family care, family therapy.

10. Endangered and affected groups of children and ways of resolving occurring problems (interdisciplinary work)

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
Learning outcomes - Czech

Studující:

-          vysvětlí význam a vzájemné propojení pediatrie, sociální pediatrie a dalších oborů,

-          popíše organizaci a části pediatrická péče,

-          vyjmenuje a vysvětlí na příkladech typy prevence v pediatrii,

-          popíše základy neonatologie a novorozeneckého screeningu,

-          vysvětlí v čem spočívá očkování, aktivní imunizace dítěte, poruchy imunitního systému,

-          diskutuje o preventivních prohlídkách a preventivních programech na podporu zdraví,

-          vysvětlí propojení biologického a sociálně-psychologického vývoje dětí s problematikou možného poškození zdraví dětí s akcentem na prevenci,

-          vyjmenuje a vysvětlí na příkladech symptomatologii nemocí v dětském věku,

-          uvede a vysvětlí vybraná onemocnění dětského věku (např. metabolická, respirační, alergická, gastrointestinální onemocnění).

-          vysvětlí a uvede na příkladech zdravotní rizika spojená s pobytem ve školních a předškolních zařízeních.

-          vysvětlí pojem, obsah a okruhy sociální pediatrie,

-          rozliší etapy vývoje poznání dítěte a dětství,

-          vyjmenuje a vysvětlí vybrané klíčové pojmy související se sociální pediatrií,

-          vyjmenuje a popíše vybrané demografické ukazatele, které souvisejíc se sociální pediatrií,

-          uvede na příkladech vybrané varianty alternativních rodin, forem soužití,

-          popíše význam a pojetí rodiny,

-          vyjmenuje typologie rodin, rodinných systémů,

-          vysvětlí attachment, typologii forem připoutání, včetně problémů s připoutáním,

-          uvede možnosti sladění rodinného a pracovního života včetně vysvětlení nástrojů realizace,

-          uvede základní právní normy, které souvisejí s rodinným právem,

-          popíše základní principy rodinného práva,

-          vysvětlí vznik a zánik manželství, práva a povinnosti manželů,

-          popíše vznik mateřství a otcovství,

-          vyjmenuje a popíše povinnosti dětí a rodičů,

-          diskutuje o homoparentalitě,

-          vyjmenujte poruchy rodiny,

-          definuje násilí v rodině,

-          vysvětlí, co znamená syndrom CAN, CSA, EAN,

-          diskutuje o rizikových faktor, které se mohou podílet na vzniku syndromu CAN, CSA,

-          uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí s násilím v rodině,

-          uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může obracet ohrožené dítě či jiná osoba v souvislostí se syndromem CAN či CSA,

-          vyjmenuje a popíše základní pojmy související s Úmluvou o právech dítěte,

-          aplikuje na konkrétních příkladech ze školy praktické propojení s Úmluvou o právech dítěte,

-          vyjmenuje opční protokoly k Úmluvě o právech dítěte.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (18.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html