Social psychology is one of the subdisciplines of psychology and focuses on how people interact, how they influence each other and how they judge others. This course builds on the Basics of Psychology and deepens knowledge in specific areas of interest in social psychology. We will get acquainted in more detail with topics such as socialization, identity in a social context, attitudes, school class as a small group, social cognition, group and social influences, prosocial behavior, stereotypes and prejudices. Emphasis will be placed on usability in a pedagogical context.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
Sociální psychologie je jednou ze subdisciplín psychologie a zaměřuje se na to, jak spolu lidé interagují, jak se ovlivňují a jak si o druhých utváří mínění. Tento kurz navazuje na Základy psychologie a prohlubuje znalosti ve specifických oblastech zájmu sociální psychologie. Podrobněji se seznámíme s tématy jako je socializace, identita v sociálním kontextu, postoje, školní třída jako malá skupina, sociální kognice, skupinové a sociální vlivy, prosociální chování, stereotypy a předsudky. Důraz bude kladen na využitelnost v pedagogickém kontextu.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
Aim of the course -
Introduce the main concepts, theoretical views and historical trends in social psychology
• To support critical research evaluation and application of socio-psychological principles to specific situations in the field of education
• To understand of classical socio-psychological research and possibilities of its use in the field of education
• To develop academic skills
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
Představit hlavní koncepty, teoretické pohledy a historické trendy v sociální psychologii
• Podporovat kritické zkoumání a aplikaci sociálně psychologických principů na konkrétní situace v oblasti vzdělávání
• Porozumět klasickému sociálně psychologickému výzkumu a možnostem jeho využití v oblasti vzdělávání
• Rozvíjet akademické dovednosti
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
Descriptors -
The course has 5 credits according to ECTS. Expected preparation time for 1 hour of lecture 25 minutes, expected preparation time for 1 hour of seminar 25 minutes, self-study of literature (for the whole semester) 20 hours, work with study materials (for the whole semester) 19 hours, fulfillment of continuous tasks (for the whole semester) 15 hours. Exam preparation and exam 30 hours.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 25 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 19 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (04.01.2022)
Literature -
Masaryk, R. (2010). Medzi člověkom a ĺudmi. Kapitoly ze sociálnej psychológie. Iris, Bratislava.
Myers, D. (2016). Sociální psychologie, Edika, Praha.
Stainton Rogers, W. (2011). Social psychology. Maidenhead McGraw-Hill Education.
Výrost, J., Slaměník, I., Sollárová, E. (Eds., 2019). Sociální psychologie. Teorie, metody, aplikace. Grada, Praha.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
Masaryk, R. (2010). Medzi člověkom a ĺudmi. Kapitoly ze sociálnej psychológie. Iris, Bratislava.
Myers, D. (2016). Sociální psychologie, Edika, Praha.
Stainton Rogers, W. (2011). Social psychology. Maidenhead McGraw-Hill Education.
Výrost, J., Slaměník, I., Sollárová, E. (Eds., 2019). Sociální psychologie. Teorie, metody, aplikace. Grada, Praha.
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
Requirements to the exam -
The exam has two parts:
1. Seminar task, the assignment will be specified individually, presentation of the results (fulfillment is necessary condition before taking a written test)
2. Written test (50% of the grade): The test consists of various types of closed questions, condition of fulfillment is 70% of correct answers
It is required to take both parts of the exam. Participation in seminars is required (70%).
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (11.01.2024)
Zkouška má dvě části:
1. Průběžný seminární úkol, zadání bude upřesněno v průběhu výuky, prezentace zpracování úkolu (splnění je podmínkou pro připuštění k zkouškovému testu)
2. Průběžná práce v kurzu, plnění menších úkolů mezi lekcemi či příprava na lekce dle udělených instrukcí (splnění je podmínkou pro připuštění k zkouškovému testu)
3. Písemný test (dle bodového výsledku udělena známka) - test tvoří různé typy uzavřených otázek, podmínka splnění je 70% správných odpovědí
Pro absolvování kurzu je nezbytné splnit všechny části zkoušky. Účast na seminářích je povinná (70%).
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (10.01.2025)
3. Identity, self-concept, self in social psychology
4. Attitudes and their change
5. School class as a small social group
6. Aggression, Prosocial behavior
7. Social cognition
8. Group relations
9. Social influences
10. Stereotypes, prejudices
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (30.01.2023)
1. Sociální psychologie – koncepce, metody, historie
2. Socializace, vývojová perspektiva, enkulturace
3. Identita, sebepojetí, self v sociální psychologii.
4. Postoje a jejich změna
5. Školní třída jako malá sociální skupina
6. Agrese, Prosociální chování
7. Skupinové vlivy
8. Meziskupinové vztahy a skupinové vlivy
9. Sociální poznávání a interpersonální vnímání
10. Stereotypy, předsudky
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (10.01.2025)
Learning outcomes - Czech
1. Porozumění teoretickým konceptům a metodám sociální psychologie: Studenti se naučí rozpoznat klíčové teoretické přístupy a historické trendy sociální psychologie.
2. Aplikace sociálně psychologických teorií na vzdělávací prostředí: Studenti budou schopni analyzovat a aplikovat poznatky o socializaci, identitě, postojích, skupinovém vlivu či meziskupinových vztazích na konkrétní situace ve školních třídách
3. Kritické zhodnocení klasických a moderních výzkumů v sociální psychologii: Studenti si osvojí schopnost kriticky interpretovat výsledky klasických sociálně psychologických výzkumů a vyhledávat aktuální vědecké poznatky
4. Rozvoj dovedností v sociální analýze a řešení problémů: Studenti budou schopni využívat sociálně psychologické přístupy ke zkoumání problémů, jako jsou stereotypy, předsudky nebo agresivní a prosociální chování, a navrhnout intervence podporující inkluzi a bezpečné klima
5. Posilování akademických dovedností: Studenti si procvičí kritické myšlení, analýzu a syntézu odborných textů, přípravu a prezentaci seminárních prací, aktivní účast na skupinových diskusích a reflexi vzdělávacího procesu
Last update: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (10.01.2025)