course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The reason of this course is to bring closer the health and social problems related to pediatric and adolescent care. The focus is on principles of growth and development based on specific stages. Also the importance of prevention care for optimal pediatric development is outlined. The course is following on the WHO Health 21 course which stressed the importance of a healthy start in life.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.07.2019)
Cílem předmětu je přiblížit zdravotní a sociální problematiku péče o děti a mládež. Poukazuje na zákonitosti růstu a vývoje v jednotlivých věkových obdobích včetně jejich specifik. Zmiňuje důležitost preventivní péče pro optimální vývoj dítěte. Navazuje na Program WHO Zdraví 21, který ve svých cílech označuje zdravý start do života za hlavní prioritu každé společnosti.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.07.2019)
Aim of the course -
The aimof this courseis to bringhealth and social problemsrelated to healthcare for childrenand adolescents.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.07.2019)
Cílem předmětu je přiblížit zdravotní a sociální problematiku péče o děti a mládež.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.07.2019)
Literature -
DUNOVSKÝ, J.; Et al. Sociální pediatrie. 1. vyd. Praha : Grada, 1999. 297 s. ISBN 80-7169-254-9
Kukla, L. Úvod do sociální pediatrie. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2007. 44 s. ISBN 978-80-7040-990-9.
Ludíková, B. Základy pediatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 153 s. ISBN 978-80-244-3727-9.
Nožířová, J. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha, 2012. 94 s. ISBN 978-80-86131-91-7.
O`Callaghan, Ch.; Stephenson, T. Pediatrie do kapsy. 2. přepr. vyd. Praha : Grada, 2005. 434 s. ISBN 80-247-0933-3
Velemínský, M. et al. Vybrané kapitoly z pediatrie. 6. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7394-182-6.
Doporučená:
Bláhová, K. et al. Kazuistiky z pediatrie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 197 s. ISBN 978-80-204-3392-3.
Bayer, M. ed. Pediatrie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2011. 350 s. ISBN 978-80-7387-388-2.
Plevová, I., Slowik, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. 247 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.07.2019)
DUNOVSKÝ, J.; Et al. Sociální pediatrie. 1. vyd. Praha : Grada, 1999. 297 s. ISBN 80-7169-254-9
Kukla, L. Úvod do sociální pediatrie. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2007. 44 s. ISBN 978-80-7040-990-9.
Ludíková, B. Základy pediatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 153 s. ISBN 978-80-244-3727-9.
Nožířová, J. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha, 2012. 94 s. ISBN 978-80-86131-91-7.
O`Callaghan, Ch.; Stephenson, T. Pediatrie do kapsy. 2. přepr. vyd. Praha : Grada, 2005. 434 s. ISBN 80-247-0933-3
Velemínský, M. et al. Vybrané kapitoly z pediatrie. 6. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2009. 176 s. ISBN 978-80-7394-182-6.
Doporučená:
Bláhová, K. et al. Kazuistiky z pediatrie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 197 s. ISBN 978-80-204-3392-3.
Bayer, M. ed. Pediatrie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2011. 350 s. ISBN 978-80-7387-388-2.
Plevová, I., Slowik, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. 247 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Requirements to the exam -
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Test bude mít dvě části: základy pediatrie - základy sociální pediatrie. Z každé části testu musí student obdržet min. 70 % (tedy min. 70 % ze základů pediatrie a min. 70 % ze základů sociální pediatrie). Pokud bude splněno toto kritérium, vytvoří se poté celková známka. Pokud student neuspěje (obdrží známku 4), v dalším termínu koná obě části zkoušky.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (15.06.2022)
Syllabus -
1. Organizing prevention and treatment for children and adults.
2. Basics of neonatology, newborn screening.
3. The connection of biological and social-psychological pediatric development with potential pediatric health issues (children?s illnesses, causes and results of injuries).
4. Immunizations, regular checkups, immune system disorders, allergies
5. Health risks connected with school and pre-school attendance.
6. Basic social demographic data, social pathological phenomena, looking at current and future trends in the population.
7. Pediatric development, development stages and children?s needs, requirements and children?s rights.
8. Documentation that guarantee healthy pediatric development.
9. Family, substitute family care, family therapy.
10. Endangered and affected groups of children and ways of resolving occurring problems (interdisciplinary work)
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.07.2019)
1. Organizace preventivní a léčebné péče o děti a dospívající.
2. Základy neonatologie, novorozenecký screening.
3. Propojení biologického a sociálně-psychologického vývoje dětí s problematikou možného poškození zdraví dětí s akcentem na prevenci.
4. Očkování, preventivní prohlídky, aktivní imunizace dítěte, poruchy imunitního systému.
5. Vybraná onemocnění dětského věku (např. metabolická, respirační, alergická, gastrointestinální onemocnění).
5. Zdravotní rizika spojená s pobytem ve školních a předškolních zařízeních.
6. Sociální pediatrie - historie, etapy poznání dítěte a dětství.
7. Demografické údaje.
8. Význam rodiny pro dítě, potřeby a práva dítěte.
9. Poruchy funkce rodiny a rodičovství.
10. Rozvod, formy porozvodové péče o dítě, syndrom zavrženého rodiče.
10. Náhradní rodinná péče.
11. Výzkumy a aktuální trendy v péči o dítě.
12. Ohrožené dětí a způsoby řešení vzniklých problémů (interdisciplinární spolupráce).
Výuka
dr. David výuka 8,55 - 12,40 R 231
Dr. Hanušová 6.4.2024 8,55 - 12,40 R 218
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.02.2024)