|
|
|
||
The subject provides basic information regarding ensuring the safety and health protection of pupils in schools and school facilities. The issue of health protection is presented from legal, hygienic and pedagogical points of view. The content consists of the theory and practice of providing pre-medical first aid.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (15.09.2023)
|
|
||
Student: - will explain the theoretical foundations of first aid - lists examples of extraordinary events - uses theoretical knowledge and applies it in the form of practical skills when solving a simulation of a health problem - describe the operation of the rescue system, list the telephone numbers and give an example of correct communication with the operator of the emergency line - analyzes errors in providing first aid - is motivated to continually update and consolidate acquired knowledge and skills Last update: Thorovská Alena, PhDr. (20.09.2024)
|
|
||
Příprava na semináře - 10 h, výuková videa - 20 h, praktický nácvik první pomoci - 20 h, příprava na zápočtový test - 23h, praktická příprava na zápočet - 15h Last update: Thorovská Alena, PhDr. (12.09.2023)
|
|
||
Completion of the course requires active participation in classes. Completion consists of a test and a practical exam, where the student demonstrates the practical application of theoretical knowledge in a simulated situation. 3 attempts can be used to pass the credit test.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (15.09.2023)
|
|
||
Bernatová, E. & et. al. (2017). První pomoc není věda. Praha: Český červený kříž. Fiala, M. & Vilášek, J. (2010). Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum. Kolektiv autorů (2017). Základy první pomoci. Praha: Český červený kříž. KOPECKÝ, M., TILCEROVÁ, E. & ŠIMAN, J. (2014). Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouc. Hanušová, J. (2014). Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Hanušová, J. (2014). Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Hanušová, J. Pre-medical first aid competencies of selected students at the Faculty of Education, Charles University. Krakow InDebata Edukacyjna, 9, 2016/2017, 92 – 100. Malá, L.& Peřan, D. (2016). První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Vydání první. Praha: Vyšehrad. Petržela, M. (2016). První pomoc pro každého.Praha: Grada Publishing. Zdravotník zotavovacích akcí. (2017). Praha: Český červený kříž. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
1. Basic terms for health protection. 2. Extraordinary events. Basic instructions for the population in the event of an emergency. The most common emergencies at school and their solutions. 3. Operation of the Integrated Rescue System. 4. First aid - definition of pre-medical first aid, priorities, rules, goals. 5. Basic examination. Life saving performances - guidelines. 6. First aid for stopping bleeding, including wound treatment. 7. Stabilized position. Spine injuries, fractures, joint injuries. 8. Burns, scalds, electric shocks. Heatstroke, heatstroke, frostbite and hypothermia. 9. Collapse and shock states. Insect stings, snake bites, bites. 10. First aid for selected diseases and injuries.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (15.09.2023)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8982 Heslo pro hosty: akredkpg19 Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Student: - vysvětlí základní pojmy k ochraně zdraví - ochrana obyvatelstva, havárie, integrovaný záchranný systém, záchranné práce, likvidační práce, varování obyvatelstva, evakuace, krizová situace, krizové řízení, varování obyvatelstva, improvizovaná ochrana, humanitární pomoc, nouzové přežití, krizová infrastruktura, BOZP, PO, dozor nad žáky, školní úraz - vyjmenuje základní vybavení evakuačního zavazadla - rozpozná zkoušku a ostrou "všeobecnou výstrahu" - vysvětlí epidemiologii školních úrazů - vysvětlí evidenci školních úrazů - vyjmenuje základní vybavení lékárničky ve školním prostředí a autolékárničky - uvede příklady mimořádné události - zhodnotí vhodné a nevhodné chování během mimořádných událostí - popíše složky integrovaného záchranného systému a vysvětlí jejich funkce - vysvětlí postup při komunikaci s operátorem krizové linky - porovná fungování národní linky s mezinárodní linkou 112 - definuje předlékařskou první pomoc, její priority, pravidla a cíle - uvede příklady možného vyproštění a transportu zraněných v závislosti na situaci - použije techniky základního vyšetření pohledem, pohmatem, čichem a sluchem - vyjmenuje příklady obvazových technik a vysvětlí jejich vhodné použití - použije a předvede život zachraňující výkony na figuríně - porovná život zachraňující úkony pro různé věkové skupiny zraněných - roztřídí simulovaná zranění dle závažnosti - předvede ošetření simulovaného zranění na základě teoretických znalostí - předvede zástavu krvácení a ošetření různých ran - předvede ošetření popálenin a omrzlin - obhájí zvolený postup při ošetření simulovaných zranění - předvede stabilizovanou polohu a uvede příklady použití v praxi - předvede vhodné polohy při ošetření či úlevové polohy - předvede základní obvazové techniky a vysvětlí jejich vhodné použití - předvede ošetření zlomenin a poraněných kloubů - vysvětlí a předvede ošetření bodnutí hmyzem a při uštknutí hadem - klasifikuje poruchy vědomí z hlediska kvalitativního i kvantitativního - klasifikuje krvácení dle místa a závažnosti - vysvětlí a předvede vyprošťování, transport při podezření na poranění páteře - vysvětlí a předvede protišoková opatření - 5P - vysvětlí první pomoc při úpalu a úžehu a při podchlazení Last update: Thorovská Alena, PhDr. (20.09.2024)
|