|
|
|
||
Předmět představuje základní vstup do problematiky profesní etiky pro pedagogické pracovníky. Nastiňuje základní filozofické problémy etiky, ale především pokládá důraz na aplikovanou etiku v podmínkách škol a školských zařízení. Cílem předmětu je zvyšovat senzitivitu studentů k etickým otázkám vychovatelské profese, orientovat je v základních etických dilematech vychovatelství a kultivovat jejich postoje k vybraným pedagogickým problémům. Obsahové vymezení: 1. Základní kategorie etiky. 2. Hodnoty ve výchově a vzdělávání. 3. Fenomén odpovědnosti v učitelské a vychovatelské profesi. 4. Východiska praktické filozofie. 5. Dilemata a antinomie v práci učitele a vychovatele. 6. Reflexe profesních činností učitele a vychovatele z hlediska morálky a etiky. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 75 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 11 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava na zápočet 15 hodin. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je odevzdání seminární práce o rozsahu 5-7 normostran (tj. 6 x 1800 znaků včetně mezer), přičemž tato seminární práce může být čistě teoretické nebo opřená o kazuistiku (tedy o reflexi a analýzu konkrétní eticky exponované situace). Po domluvě s vyučujícím může být alternativou odevzdání písemné práce ústní prezentování zvoleného problému v semináři. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
GADAMER, H. G. Idea Dobra mezi Platónem a Aristotelem. Praha : OIKOYMENH, 2010. ISBN 978-80-7298-445-9. DOROTÍKOVÁ, Soňa. Profesní etika učitelství. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-102-8. HLAVINKA, P. Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí. Praha : Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-786-6. PELCOVÁ, N., SEMRÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9. SOKOL, J. Etika a život. Praha : Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3. SOKOL, J., PINC, Z. Antropologie a etika. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8957 Heslo pro hosty: akredkpg19 Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Studující - charakterizuje, čím se zabývá profesní etika; - zdůvodní potřebu etického zvažování v pedagogické praxi; - uvede nejméně tři filosofické pojmy, jež se pojí s etickým myšlením, a vysvětlí jejich možný přínos pro etické zvažování; - uvede nejméně pět etických dilemat, jež jsou typická pro oblast výchovy a vzdělávání; - studující reflektuje nejméně jednu eticky exponovanou situaci, které byl přítomný školním prostředí; tuto situace popíše, identifikuje zdroje etického napětí a navrhuje možné způsoby reagování kateérů této situace; návrhy možného jednání aktérů reflektuje z prespektivy profesní etiky Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|