SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Art Education for Educators I - OKBV1V112A
Title: Výtvarná výchova pro vychovatele I
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBV1P101A
Is pre-requisite for: OKBV1V118A
Annotation -
Intention of the subject Visual Arts Education, its inner structure and its means of pursuing its educational goal. Activiities in VAE (perception, creation, imagination, communication).
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (05.06.2019)
Aim of the course - Czech

Studenti se seznámí s výchovnými a vzdělávacími možnostmi výtvarných činností ve volném čase a osvojí si zásady realizace těchto možností. Seznámí se s kontexty obsahu výtvarné výchovy v současné vizuální kultuře a s možnostmi jejich využití ve volnočasových činnostech. 

Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (11.02.2020)
Course completion requirements - Czech

Požadavky k udělení zápočtu: vypracování seminární práce. 

Na základě níže popsané struktury student vytvoří a realizuje výtvarně
výchovnou volnočasovou jednotku s vybranou skupinou "klientů" (požadavky na
skupinu nejsou předem pevně dané - nepůsobí-li student v žádném volnočasovém
zařízení, může si složit libovolnou skupinu osob).
Realizovanou aktivitu bude student prezentovat při závěrečném kolokviu
(konkrétní den bude stanoven s ohledem na vývoj probíhající nákazy).
Při prezentaci student předloží práce vzniklé během aktivity (lze i ve formě
fotografií) a vytvořenou přípravu na vyučovací jednotku volnočasové VV, jenž
bude zpracována na základě této struktury:
1) námět Student si zvolí jeden námět z těchto možností: bytosti, věci, události,
prostory, kámen, rostlina, zvíře, krajina, člověk, město, stroj, myšlenka.
2) úkol 
3) motivace 
4) výtvarně technické informace
5) materiál
6) vzdělávací a výchovný cíl
7) hodnocení Co mělo být/bylo u pedagoga předmětem hodnocení u prací, jenž byly během
jednotky volnočasové výtvarné výchovy realizovány.
8) reflexe 
Hodnocení realizované aktivity pedagogem (s čím byl spokojen; co se
nezdařilo atd.).

Posluchač při prezentaci prokáže, že umí používat a vysvětlit základní pojmy
vztahující se k výtvarné oblasti: např. výtvarná tvořivost, kompozice, bod a
linie, plocha, objem, barva, tvar, těleso, prostor, světlo.

(Příklad: Vybral/a jsem si téma "Kámen": vytvořím výtvarnou činnost s názvem
Dláždění. (Odpovídám na otázky s tím související - S čím se setkáme, když
sklopíme oči? Čím je tvořen genius loci? Jak takový okamžik zachytit? Jak
vypadá povrch? Jak by vypadal pod mikroskopem? Zvolí si techniku, např.:
Otisk: frotáž. Kdo z umělců takto pracuje, pracoval? Reflexe uměleckého
díla: Adriena Šimotová, genius loci kostela v Hostinném, série frotáží,
záměr uměleckého díla). Další konkrétní příklady na semináři.

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (15.02.2021)
Literature - Czech

ADAMEC, J; BLÁHA, J.; ŠAMŠULA, P.: Průvodce výtvarným uměním (I.-VI.díl), Praha: Práce 1993 - 1996.

DVOŘÁKOVÁ, M.: Výtvarná výchova na prvním stupni I (Pracovní sešit pro 1. - 3. ročník). Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ,  1996. ISBN 80-85808-46-3.

DVOŘÁKOVÁ, M.: Výtvarná výchova na prvním stupni II (Pracovní sešit pro 4. a 5. ročník). Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ,  1998. ISBN 80-85808-59-5.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I., Praha: PedF UK, 2005, ISBN: 80-7290-237-7.

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V., Praha: PedF UK, 2003, ISBN: 80-7290-129-X.

HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha: Aventinum, 1997. ISBN 80-85277-79-4.

CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1996. ISBN 80-7151-468-3.

ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.

ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8

SLAVÍKOVÁ, V.: Dívej se, tvoř a povídej! -- Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007, ISBN: 80-7367-322-3

Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (11.02.2020)
Requirements to the exam - Czech

Vypracování seminární práce zadané v úvodu kurzu

Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (11.02.2020)
Syllabus - Czech

Výtvarné vnímání a vyjadřování v současné vizuálně orientované kultuře. Dnešní výtvarná výchova, její místo ve vzdělávacím procesu. Možnosti využití principů výtvarné výchovy v realizaci zájmové činnosti dětí a mládeže.

* Teorie:

* 1. Výtvarné vnímání a vyjadřování

Vizualita, vizuální kultura. Výtvarné vnímání, cítění, myšlení, vyjadřování. Umělecká výtvarná tvorba, dětská výtvarná tvorba.

* 2. Výtvarná výchova

Výchovný a vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Vliv výtvarné výchovy na rozvoj osobnosti žáka - názory, tendence. Výtvarná výchova a současná vizuální kultura.

Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (11.02.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html