|
|
|
||
Cílem tohoto semestrálního kurzu je zprostředkovat studentům základy filosofického myšlení, jakož i rozvíjet porozumění člověka sobě samému, světu a svému místu v něm, zásadám přirozeného a teoretického postoje, jenž předchází veškerému odbornému vědeckému poznání. Přednášky budou zaměřeny na objasnění konkrétních filosofických otázek a fenoménů a seznámení s problematikou filosofického tázání, s nímž se setkáváme v současném světě. Cílem kursu je tedy nejen seznámeni s nejvýznačnějšími osobnostmi antického myšlení, s klasickými filosofickými díly i s nejnovější tematicky relevantní literaturou, ale i poukázání na to, jak se filosofické myšlení vztahuje k naší každodennosti životu a jak může napomoci k naší orientaci ve světě.
Last update: Hlaváčková Fleischerová Andrea, PhDr., Ph.D. (17.09.2018)
|
|
||
KZ spočívá v absolvování znalostního testu. Znalostní test se bude týkat tematických okruhů, které odpovídají sylabu předmětu. Součástí znalostního testu budou otevřené otázky a interpretace textů, které byly přednášejícím čteny a interpretovány. Minimální procentuální úspěšnost pro absolvování testu je 70% správně zodpovězených otázek a odpovídající interpretace textu.
Zápočtový test je možné vykonat celkem třikrát. Po třetím neúspěšném (opravném) pokusu následuje závěrečná možnost ústního přezkoušení. V případě ústního přezkoušení bude hodnocena znalost problematiky, jež byla náplní přednášek a písemná interpretace textu. Last update: Hlaváčková Fleischerová Andrea, PhDr., Ph.D. (17.09.2018)
|
|
||
ZÁKLADNÍ LITERATURA ARISTOTELÉS: Poetika. Oikoymenh: Praha 2008. NIETZSCHE, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Gryf: Praha 1993. PLATÓN: Hippias Větší, Hippias Menší, Ión, Menexenos. Oikoymenh: Praha 1996. PLATÓN: Timaios. Kritias. Oikoymenh: Praha 2008. DOPORUČENÁ LITERATURA Pelcová, N. : Vzorce lidství Karel Svoboda: Zlomky předsokratovských myslitelů, Praha 1962, 1990. KIRK - RAVEN - SCHOFIELD, Předsókratovští filosofové. Praha : Oikoymene2004. PLATÓN. Ústava; Faidón; Sofistés LONG, A.A. Hellenistická filosofie. Praha : Oikoymenh, 2003.
Kratochvíl, Z. (2009): Filosofie mezi mýtem a vědou. Praha: Academia. Odehnal, I. (2001): Úvod do filozofie člověka. Brno: Akademické nakladatelství CERM Seilerová, B. (2004): Človek v paradigmách filozofickej antropológie. K syntéze výpovedí o človeku. Bratislava: IRIS. Scheler, M. (1968): Místo člověka v kosmu. Praha: Academia. Spengler, O. (1997): Člověk a technika: Příspěvek k jedné filosofie života. Praha: Neklan. Stark, S. (2008): Filozofie člověka v historickém kontextu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. Last update: Hlaváčková Fleischerová Andrea, PhDr., Ph.D. (17.09.2018)
|
|
||
KZ spočívá v absolvování znalostního testu. Znalostní test se bude týkat tematických okruhů, které odpovídají sylabu předmětu. Součástí znalostního testu budou otevřené otázky a interpretace textů, které byly přednášejícím čteny a interpretovány. Minimální procentuální úspěšnost pro absolvování testu je 70% správně zodpovězených otázek a odpovídající interpretace textu.
Zápočtový test je možné vykonat celkem třikrát. Po třetím neúspěšném (opravném) pokusu následuje závěrečná možnost ústního přezkoušení. V případě ústního přezkoušení bude hodnocena znalost problematiky, jež byla náplní přednášek a písemná interpretace textu. Last update: Hlaváčková Fleischerová Andrea, PhDr., Ph.D. (17.09.2018)
|
|
||
Tematické okruhy: I. Mýtus
- mýtus jako symbolický výklad skutečnosti - mýtus jako zkušenost náboženská - mýtus a logos
II. Epos a mytologie, homérské eposy
- estetická zkušenost, estetický postoj, prožitek a básnictví, poetika - básníci a jejich filozofičtí interpreti: mezi filozofickou a literární hermeneutikou - múzičnost, inspirace, vize, zjevení, božské šílení: enthousiasmos a mania u Platóna, vřazení do širšího kontextu (Homér a Hésiodos; pseudo-Longínos), pozdější varianty platónského pojetí (pozdní středověk a renesance, romantismus)
III. Exegeze, interpretace, hermeneutika; alegorie
IV. Jednání a charakter - emoce, sebekontrola, exces; charakter a letory; parodie, komika, grotesknost; hellénistické školy a jejich vliv - čin a svoboda, rozhodování a osud; tragičnost, naděje, spása - literatura a rétorika, výchovná role literatury, politická role literatury
Last update: Hlaváčková Fleischerová Andrea, PhDr., Ph.D. (17.09.2018)
|