SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Psychology - OKBU1U110A
Title: Úvod do psychologie
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (70)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to acquaint students with a professional psychological discourse, which in the following courses will be applied to pedagogical reality. The course will introduce psychology as an independent scientific discipline, showing its methodology and relationship to other disciplines. Emphasis will be placed on distinguishing the lay and scientific view of human experience and behavior. The course will focus mainly on the basic concepts of general psychology and personality psychology, which are crucial for the subsequent understanding of the specifics of school-age children and the performance of the teaching profession. The acquisition of psychological perspectives towards these terms will be supported by a basic introduction of the historical development of psychological knowledge.
Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem kurzu je seznámit studující s odborným psychologickým diskurzem a klíčovými psychologickými poznatky v oblasti osobnosti, komunikace, skupinové dynamiky, učení a profesní náročnosti, které je nutné brát na zřetel ve vedení vzdělávací instituce.

Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Descriptors - Czech

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.

 

Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínky k zakončení kurzu:

  • odevzdání seminárního úkolu
  • úspěšné absolvování závěrečného testu (bližší popis testu bude představen na prvním setkání)
Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Literature - Czech

Základní:

Pro kombinovanou formu jsou opory kurzu k dispozici prostřednictvím Moodlu. Studující v Moodlu získají prezentace ke všem přednášeným tématům, naskenované kapitoly z povinné literatury a další doprovodné texty.

KASSIN, S. M. Psychologie. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1716-3

Doporučená:

KERN, H. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-426-5

NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0

PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1499-3

PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-24-70871-0

Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Syllabus - Czech

Tematické okruhy:

  1. vymezení psychologie, psychologické disciplíny, metodologie psychologických výzkumů
  2. základní přehled psychologických škol a směrů: začátky vědecké psychologie, psychoanalýza, gestaltpsychologie, behaviorismus, kognitivní, humanistická a postmoderní psychologie
  3. osobnost, struktura a dynamika, poznávání osobnosti
  4. emoce, temperament
  5. myšlení, inteligence, paměť, pozornost
  6. učení, motivace
  7. jazyk a řeč, komunikace
  8. sociální vztahy, sociální skupiny
Last update: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující na základě absolvovaného předmětu dokáží:

1.      Definovat psychologii jako vědeckou disciplínu; vysvětlit její význam pro pedagogickou praxi.

2.      Charakterizovat základní psychologická paradigmata a směry (hlubinná psychologie, behaviorismus, gestaltpsychologie, kognitivní psychologie, humanistická psychologie, sociální konstruktivismus) a jejich přínosy při řešení konkrétních pedagogických situací.

3.      Vymezit pojem osobnost, vysvětlit alespoň jednu teorii osobnosti a popsat typologii osobností; vyjmenovat a charakterizovat pět základních osobnostních rysů (Big 5) a uvést příklady jejich projevů v chování vyučujících a žáků/žákyní.

4.      Popsat proces vývoje identity, jeho význam v období dětství a dospívání; vysvětlit souvislost mezi identitou a sociálními rolemi; uvést příklady situací ze školní praxe, kde dochází k rolovým a identitním konfliktům.

5.      Rozlišit percepci a kognici, popsat jejich vzájemné prolínání a objasnit základní percepční principy.

6.      Charakterizovat základní typy myšlení s příklady jejich využití v praxi; definovat pojmy kognitivní ekonomie a kategorizace; vymezit základní druhy paměti (krátkodobá, dlouhodobá, pracovní) a uvést příklady podpory paměti ve školním učení.

7.      Vysvětlit základní typy učení (neasocianistické, asocianistické, komplexní a sociální učení); definovat alespoň tři zákony učení a uvést příklady jejich využití ve školním prostředí.

8.      Rozlišit vnitřní a vnější motivaci, popsat Maslowovu teorii potřeb a vysvětlit pojem výkonové motivace.

9.      Vymezit pojem emoce, rozlišit primární a sekundární emoce a popsat jejich fyziologické, expresivní a prožitkové složky; vysvětlit roli emocí ve školním učení; odůvodnit význam pozitivního a bezpečného klimatu pro školní učení.

10.   Definovat znaky sociálních skupin; charakterizovat dynamiku sociálních skupin a popsat fenomény jako konformita, sociální facilitace a inhibice, sociální zahálení nebo rozložení zodpovědnosti.

11.   Vysvětlit koncept stresu, copingových strategií a syndromu vyhoření v souvislosti s profesí učitele a význam kolegiální podpory.

12.   Definovat sociální komunikaci; rozlišit verbální a neverbální komunikaci; vyjmenovat alespoň pět zásad efektivní komunikace a ilustrovat je na příkladech ze školního prostředí.

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html