SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Theory and Practice of School Management I - OKBU1U104A
Title: Teorie a praxe školského managementu I
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (75)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Annotation -
The course develops general management topics. It acquaints students with the concept of management, basic managerial functions in the concept of matrix division (sequential and parallel). These topics are applied to the school management environment.
Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (19.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními procesy, které vykonává osoba v pozici školského manažera, a to ať už na postu ředitele školy/školského zařízení, nebo na některé z pozic středního managementu a vybavit je základními znalostmi a vědomostmi nezbytnými pro výkon řízení těchto procesů.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (19.09.2024)
Descriptors - Czech
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.

TRUNDA, J & K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: PEDF UK, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

VEBER, J. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. I. vydání. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9.

VETEŠKA, J. & M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. ISBN 978-80-907809-1-0.

VETEŠKA, J., Z. SVOBODOVÁ & M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1.

 

Doporučená literatura:

OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

VODÁČEK, L. & O. VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 3. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2013. ISBN 978-80-7261-232-1.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Zápočet je udělen za odevzdání vypracovaných výstupů z distančních aktivit.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Syllabus - Czech

Hlavní témata předmětu:     

1.   Základy managementu (pojetí managementu, paradigmata managementu, specifika školského managementu).

2.   Základní manažerské funkce.

3.   Plánování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

4.   Organizování jako manažerská funkce (metody a nástroje, základní organizační struktury).

5.   Kontrolování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

6.   Rozhodovací proces (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

7.   Profesní a manažerské kompetence.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující vysvětlí základní pojmy obecného a školského managementu a definují jejich specifika.

Studující definují základní manažerské funkce jako je rozhodování, plánování, organizování a kontrolování.

Studenti aplikují základní manažerské funkce do oblasti školství.

Studenti popíší základní procesy, které vykonává osoba v pozici školského manažera.

Studující charakterizují profesní a manažerské kompetence.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html