SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Therapy in Special Education - Bibliotherapy - OKBS3S135B
Title: Terapie v sppg – Biblioterapie
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Slovak
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS3S103A
Annotation - Czech
Cílem kurzu je seznámit studenty s expresivními terapiemi ve speciálněpedagogickém pojetí, podrobněji s biblioterapií, tak aby byli studenti schopni chápat principy tvorby biblioterapeutických cílů, struktury biblioterapeutického procesu a sezení/lekce. Pozornost bude věnovaná také specifikám aplikace biblioterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu. Důraz bude kladem na propojení teoretických poznatků a vlastních zážitků studentů získaných prostřednictvím praktických ukázek biblioterapeutických metod a technik.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Aim of the course - Czech

Studující rozvíjí své kompetence v oblasti plánování a sestavení biblioterapeutického programu a jednotlivých biblioterapeutických sezení.

Studující reflektuje své zkušenosti ze zážitých biblioterapeutických technik.

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodin.

Přímá výuka:     16 hodin        

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování seminární práce 34 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

 

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech
  • Aktívní zapojení na hodinách (úšast alespoň na 2 blocích)
  • Seminární práce 
    • Příprava práce s příběhem podle vybraného tématu (pokyny viz. soubory a MS Teams)
    • Výběr z témat (témata v souboru v MS Teams): např. rozvoj tolerance k jinakosti, prevence šikany, drogová závislost, vyrovnávaní se s vlastním postižením nebo postižením dítěte, vyrovnávaní se s úmrtím blízké osoby, vyrovnávaní se s vlastní blížící se smrtí, preventivní otvíraní tématu smrti v škole ai.
    • Termín odevzdaní -  do 24.1.2026 - odevzdává se emailem
Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura:

KOVÁČOVÁ, B, VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia v ranom a v predškolskom veku. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, 160 s. ISBN 978-80-223-4487-6.

PILARČÍKOVÁ-HÝBLOVÁ, S. Biblioterapia. Liptovský Mikuláš: Vydané vlastným nákladom, 1997. 74 s.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí predškolského a školského veku. In Špeciálnopedagogické poradenstvo, Informačný bulletin XIX. Bratislava : Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2015, s. 25 – 36. ISBN 978-80-89698-14-1.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Vývinová biblioterapia u detí staršieho školského veku a adolescentov. In EXPRESÍVNE TERAPIE VO VEDÁCH O ČLOVEKU 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky/ Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie uskutočnenej 28. januára 2016 v Bratislave. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 16 – 25. ISBN 978-80-223-4148-6.

Doporučená literatura:

BUBENÍČKOVÁ, Petra. Biblioterapie v pedagogické a knihovnické praxi. Plzeň: Fraus, 2024. 130 s. ISBN 978-80-7489-888-4.

JACKSONOVÁ, M. N. M. Bibliotherapy Revisited Issues In Classroom Management.Mangilao: M-m-mauleg Publishing, 2006. 69 s. ISBN 978-0-9790111-7-7.

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná biblioterapia. In HORŇÁKOVÁ, M. (ed.) Včasná intervencia orientovaná na rodinu. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2010. s. 180-199. ISBN 978-80-223-2915-6.

SVOBODA, P. Poetoterapie. 1. vyd. Olomouc : UP, 2007. 187 s. ISBN 978-80-244-1682-3.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Možnosti biblioterapie v prevencii šikanovania na základnej škole. Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae Universitas Catholica Ružomberok, 2021, roč. 20, č. 3, s. 119-136.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B. Biblioterapia ako prostriedok podpory inkluzívneho procesu v materskej škole. In MIŇOVÁ, M., SLOVÁČEK, M. Odborné pohľady na predprimárnu edukáciu. Prešov: Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu, 2022, s. 134-146. ISBN 978-80-974139-2-7.

VALEŠOVÁ MALECOVÁ, B., KOŽELUHOVÁ, E., KADRNOŽKOVÁ, M. Využití biblioterapie při práci s tématem smrti u dětí předškolního věku. In KOVÁČOVÁ, B., VALACHOVÁ, D., HOMOLOVÁ, M. (Eds.). Expresivita v (art)terapii IV. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku, 2023, s. 75 - 97. ISBN 978-80-561-102.

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (03.09.2025)
Teaching methods - Slovak

První část hodiny - přednáška (teoretický výklad)

Druhá část hodiny - zážitková forma - studenti si vyzkoušejí vybrané biblioterapeutické techniky

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

    1. Vymezení expresivních terapií
    2. Vymezení základních pojmů: biblioterapie, paremiologická terapie, hagioterapie, pohádkoterapie, poetoterapie, didaktoterapie, kognitivní/afektivní biblioterapie, klinická/vývojová biblioterapie.
    3. Formy biblioterapie.
    4. Oblasti využití biblioterapie.
    5. Diagnostika v biblioterapii.
    6. Struktura biblioterapeutického programu a setkání, principy tvorby cílů biblioterapeutického programu, organizační náležitosti.
    7. Funkce literárního textu využívané v biblioterapii.
    8. Vývoj čtenářského zájmu.
    9. Proces práce s příběhem.
    10. Metoda životního příběhu.
    11. Biografická metoda.
    12. Specifika aplikace biblioterapie u vybraných skupin osob vyžadujících (preventivní) terapeutickou podporu:

    ·       BT s dětmi se specifickými poruchami učení;

    ·       BT se zdravotně znevýhodněními dospělými a dětmi;

    ·       BT v tématu umírání a smrti – preventivní otvíraní tématu smrti v MŠ a ZŠ, práce se sourozenci s dětmi při ztrátě blízké osoby

    ·       BT s osoby s látkovou závislostí aj.;

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (03.09.2025)
Learning outcomes - Czech

1. Studující vypracuje biblioterapeutické sezení splňující postupy a strategie osvojených v předmětu.

2. Studující  na základě vlastního zážitku reflektuje vybrané techniky a zhodnotí je z hlediska cílů, možností použití a navrhne případné modifikace aktivity.

3. Studující vymezí expresivní terapie, definuje pojmy biblioterapie, poetoterapie, hagioterapie, paremiologická terapie.

4. Studující vysvětlí formy biblioterapie.

5. Studující definuje oblasti použití biblioterapie v pedagogické praxi.

6. Studující v modelových situacích aplikuje vybrané diagnostické metody.

7. Studující vysvětlí principy tvorby terapeutických cílů a tvorby terapeutického programu a terapeutických sezení.

8. Studující vyhledá literaturu vhodnou pro biblioterapii podle příslušné cílové skupiny (problému klienta).

9. Studující v rámci skupinové práce a následne v seminární práci sestaví vhodné otázky k vybranému příběhu a navazující kreativní techniky podle principu biblioterapeutické práce s příběhem.

10. Studující vysvětlí použití životného příběhu a biografické metody v práci s klientem/žákem.

Last update: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html