|
|
|
||
The student is able to characterize the basic principles of working with people with intellectual disabilities / ASD in the context of promoting equal rights and opportunities for people with disabilities. The student is familiar with the system of education and social support for people with intellectual disabilities / ASD and can recommend appropriate support measures in these areas.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (03.02.2022)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka: 18 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · seminární práce 40 hodin · plnění průběžných úkolů 42 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (20.02.2025)
|
|
||
Studijní kontrola: zkouška formou testu. Studenti vypracují zprávu z výzkumů zabýjajích se aplikovaným výzkumem v podpory s člověka s MP/PAS (raná intervence, formální vzdělávání, tranzitní-přechodové období, pravovní uplatnění, sociální služby apod.). Práce bude zpracována ve formátu powerpoint/PPT v rozsahu 15 - 20 slidů. Zdroje pro prezentaci ke zvolenému tématu budou minimálně dva články publikované v odborných, recenzovaných tzv. peer-reviewed journals, přičemž minimálně jeden z nich je časopis zahraniční. Každá prezentace bude mj. obsahovat: · Zkoumaný problém, cíle výzkumu a jeho zdůvodnění/co se zjišťovalo a proč/ · Použité výzkumné metody, výzkumný vzorek vzorek (existuje-li) · Výsledky · Doporučení pro teorii a praxi Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (20.02.2025)
|
|
||
Literatura: VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření, dílčí část pro žáky s potřebou podpůrných opatření z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4688-2. ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha, Karolinum: 2015. ISBN 978-80-246-30830. SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha, Portál: 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost, edukace jedince s mentálním postižením. Praha, Karolinum: 2005.ISBN 80-246-0992-4 FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava, Ostrava: Ostravská univerzita-Pedagogická fakulta: 2005. ISBN 80-7368-150-1. PAS: PRIZANT, Barry M. Jedineční lidé: jiný pohled na autismus. Překlad Tomáš HAKR. Vydání první. Praha: Argo, 2020. 221 stran. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016, 493 stran, 8 nečíslovaných stran obrazových příloh : ilustrace (některé barevné), portréty, faksimile ; 24 cm. ISBN 978-80-262-0768-9. ČADILOVÁ, V,. ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha, Portál, 2029. • Atwood, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005. • Beyer, J., Gammeltoft, L. Autismus a hra - Příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál, 2006. • Boyd, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem.200 tipů a strategií. Praha: Portál, 2011. Doporučená literatura: ČADILOVÁ, V.; JŮN, H.; THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb. Praha: Portál, 2007.ISBN 978-80-7367-319-2 MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4. JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009.ISBN 978-80-7367-590-5. ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š.; & ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109. 2018. MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění- obecná část.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. VALENTA, M.; PETRÁŠ, P. et al. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3380-6. PAS: JELÍNKOVÁ, M. Výchova a vzdělávání žáků a autismem Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (28.03.2025)
|
|
||
1. Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, lidská práva v mezinárodním kontextu, právní rámec podpory osob s MP/PAS v ČR 2. Specifika komunikace, vybrané strategie 3. Sociální služby, východiska a poslání, kvalita podpory a její hodnocení 4. Plánování (podpory) zaměřené na člověka - individuální plánování 5. Přechod ze školy do světa práce a dalších životních domén, podpora jedince s MP/PAS při získávání a udržení zaměstnání 6. Vymezení a specifika PAS, výskyt v populaci 7. Diagnostika a klasifikace PAS, základní diagnostické postupy 8. Projevy PAS dle věku 9. Systém péče o děti s PAS 10. Specifika podpory rodiny dítěte s PAS, úloha NNO, legislativní ukotvení Studijní kontrola: zkouška formou písemného testu. Last update: Šiška Jan, prof. PhDr., Ph.D. (20.02.2025)
|