|
|
|
||
Students will become familiar with the concept of diagnostics and its definition, diagnostic qualitative methods and procedures, principles, and the specific phases of the diagnostic process. They will gain a basic overview of qualitative diagnostic methods (interview, observation, and product analysis) and the principles of their application in special education practice. Additionally, they will learn about the principles of dynamic diagnostics and the possibilities of its use in supporting individuals of different age groups. Students will also become acquainted with the method of active listening.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 40 hodin · seminární práce 20 hodin · plnění průběžných úkolů 28 hodin Příprava zápočet: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. Ověření znalostí: zápočtový test 2. Zkušební administrace vybraných diagnostických materiálů - odevzdání tří vyplněných anamnestických dotazníků + reflexe Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0. SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6. VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. Doporučená literatura BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1. SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět bude vyučován prezenčně. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení: Pojem diagnostika Diagnostický proces a jeho fáze Kvalitativní diagnostické metody · pozorování, · rozhovor, · analýza produktů. Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod Metoda aktivního naslouchání Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující vybere a zdůvodní vhodné použití klinických metod u vybraného případu zhodnotí chyby závěrů pozorování, rozhovoru a analýzy výtvorů demonstruje vedení diagnostického rozhovoru navrhuje vhodné otázky pro diagnostický rozhovor navrhuje cíl a schéma systematického pozorování dítěte objasní význam klinických metod v diagnostice vysvětlí pojem diagnostika a vymezit ho dle různých hledisek (časové, etiologické, dle cílů, dle typů) popíše diagnostický proces metody aktivního naslouchání popíše klinické metody (pozorování, rozhovor, analýza produktů) Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
|