SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Special Educational Diagnostics - OKBS3S116A
Title: Úvod do speciálně pedagogické diagnostiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Mgr. Zuzana Korandová
Pre-requisite : OKBS3S103A
Is pre-requisite for: OKBS3S128A, OKBS3S121A
Annotation -
Students will become familiar with the concept of diagnostics and its definition, diagnostic qualitative methods and procedures, principles, and the specific phases of the diagnostic process. They will gain a basic overview of qualitative diagnostic methods (interview, observation, and product analysis) and the principles of their application in special education practice. Additionally, they will learn about the principles of dynamic diagnostics and the possibilities of its use in supporting individuals of different age groups. Students will also become acquainted with the method of active listening.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:   12 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 40 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         plnění průběžných úkolů 28 hodin

Příprava zápočet: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

1. Ověření znalostí: zápočtový test

2. Zkušební administrace vybraných diagnostických materiálů - odevzdání tří vyplněných anamnestických dotazníků + reflexe

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2.

SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.

VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.

Doporučená literatura

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.

SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Teaching methods - Czech

Předmět bude vyučován prezenčně.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:

Pojem diagnostika

Diagnostický proces a jeho fáze

Kvalitativní diagnostické metody

· pozorování,

· rozhovor,

· analýza produktů.

Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod

Metoda aktivního naslouchání

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující 

vybere a zdůvodní vhodné použití klinických metod u vybraného případu

zhodnotí chyby závěrů pozorování, rozhovoru a analýzy výtvorů

demonstruje vedení diagnostického rozhovoru

navrhuje vhodné otázky pro diagnostický rozhovor

navrhuje cíl a schéma systematického pozorování dítěte

objasní význam klinických metod v diagnostice

vysvětlí pojem diagnostika a  vymezit ho dle různých hledisek (časové, etiologické, dle cílů, dle typů)

popíše diagnostický proces

metody aktivního naslouchání

popíše klinické metody (pozorování, rozhovor, analýza produktů)

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html