Cílem kurzu je seznámit posluchače s problematikou edukace a korekce vzorců chování osob, u kterých lze pozorovat odlišnosti z pohledu sociokulturní normy v psychickém vývoji a sociálních vztazích. Posluchači získají přehled o biopsychosociálních příčinách vzniku poruch chování a o základních problémech etopedie, jako speciálně pedagogické disciplíny. Dále získají informace o vybraných metodách etopedické práce a o charakteristice institucí, ve kterých je tato péče realizována. Posluchači dále získají základní teoretický vhled v rámci primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí. Pozornost bude věnována i problematice sociálně právní ochrany dětí, orgánům sociálně právní ochrany dětí a jejich úloze v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. V souvislosti s nárůstem adiktologických problémů bude pozornost věnována také základním informacím o problematice závislostního chování a výchovně terapeutických přístupech v oblasti závislostí, minimalizaci sociálních a zdravotních rizik. Důraz je kladen na preventivní programy včetně rezidenční a následné péče v oblasti závislostního chování.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (06.02.2022)
Descriptors - Czech
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.
Přímá výuka: 14 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 50 hodin
· seminární práce 30 hodin
· plnění průběžných úkolů 26 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem
Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
Literature - Czech
Povinná literatura:
Fischer, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
Kaleja, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1411-0.
Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1, 2 – mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády, 2003. ISBN 80-86734-05-06.
Matějček, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
Doporučená literatura:
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4674
Kaleja, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.
Miovský, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, 2010. ISBN -978-80-87258-47-7.
Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.
Škoda, J., Fischer, S. Sociální patologie. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (06.02.2022)
Requirements to the exam - Czech
- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (09.02.2022)
Syllabus - Czech
Obsahové vymezení:
Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín.
Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.
Členění poruch chování a jejich klasifikace.
Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.
Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Náhradní rodinná péče.
Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.
Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.
Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.
Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.
Klasifikace návykových látek dle MKN-10.
Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.
Význam svépomocných organizací.
Substituční programy.
Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.
Last update: Tirpák Jan, PhDr. PaedDr. Ing., Ph.D. et Ph.D., MBA (06.02.2022)