SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Propedeutics of Special Education - OKBS3S103A
Title: Propedeutika speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Co-requisite : OKBS3Q101A, OKBS3S102A, OKBS3S104A, OKBS3S105A, OKBS3S106A, OKBS3S107A
Interchangeability : OPBS3S103A
Is co-requisite for: OKBS3S105A, OKBS3S104A, OKBS3Q101A, OKBS3S107A, OKBS3S106A, OKBS3S102A
Is pre-requisite for: OKBS3S113A, OKBS3O115A, OKBS3S116A, OKBS3S134B, OKBS3S135B, OKBS3S136B, OKBS3S109A, OKBS3S111A, OKBS3S137B, OKBS3S112A, OKBS3S114A, OKBS3S110A, OKBS3S108A
Annotation -
At the level of contemporary knowledge, the subject presents history and the current direction of the concepts of support for people with disabilities. It focuses mainly on the constitution and development of special pedagogy as a scientific field with its interdisciplinary links. Its aim is to acquaint students with the world of people with disabilities and their special needs with emphasis on traditional and newly assigned target groups of special pedagogy. Socialization from a historical perspective and integration and inclusion as a process will be introduced. Students will be acquainted with current special pedagogical literature and the latest research in this area.
Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
Aim of the course - Czech

Studující  prokáže znalosti ohledně důležitých potřeb lidí se znevýhodněním.

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   16 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění průběžných úkolů 24 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
Literature - Czech

Povinná literatura:

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.

Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.

TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.

Doporučená literatura:

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.

VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.

FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido ,2012. ISBN978-80-7315-233-8.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Requirements to the exam - Czech

Písemný test, seminární práce

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
Syllabus - Czech

Obsahové vymezení:
1. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.

2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče.

3. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením.

4. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním.

5. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu.

6. Vývoj podoborů speciální pedagogiky

7. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006)

8. Nové trendy ve speciální pedagogice.

9. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb

10. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR

11. Speciální pedagogika osob v období senia

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
Learning outcomes - Czech

Studující popíše jednotlivé typy zdravotního postižení. Na konkrétní příkladu vysvětlí specifické potřeby dané osoby se znevýhodněním. Zdůvodní potřebu podpůrných opatření ve školní třídě pro děti a žáky se SVP.

Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)

Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html