|
|
|
||
At the level of contemporary knowledge, the subject presents history and the current direction of the concepts of support for people with disabilities. It focuses mainly on the constitution and development of special pedagogy as a scientific field with its interdisciplinary links. Its aim is to acquaint students with the world of people with disabilities and their special needs with emphasis on traditional and newly assigned target groups of special pedagogy. Socialization from a historical perspective and integration and inclusion as a process will be introduced. Students will be acquainted with current special pedagogical literature and the latest research in this area.
Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
Studující prokáže znalosti ohledně důležitých potřeb lidí se znevýhodněním. Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: 16 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění průběžných úkolů 24 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Povinná literatura: SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8. Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720. TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3. Doporučená literatura: MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5. VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2. FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido ,2012. ISBN978-80-7315-233-8. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
Písemný test, seminární práce Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
Obsahové vymezení: 2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. 3. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením. 4. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním. 5. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu. 6. Vývoj podoborů speciální pedagogiky 7. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006) 8. Nové trendy ve speciální pedagogice. 9. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb 10. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR 11. Speciální pedagogika osob v období senia Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (23.04.2020)
|
|
||
Studující popíše jednotlivé typy zdravotního postižení. Na konkrétní příkladu vysvětlí specifické potřeby dané osoby se znevýhodněním. Zdůvodní potřebu podpůrných opatření ve školní třídě pro děti a žáky se SVP. Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024) Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|