|
|
|
||
The course is focused on the main knowledge of developmental psychology and social psychology. Students will get to know the psychological views on the period of school and preschool age and to understand the continuity of individual developmental stages and the regularities of development in individual life stages, socialization, and the psychological context of social groups.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
Zkouška je udělována na základě testu, jehož obsah vychází z přednášek a samostudia. Test vyžaduje přípravu prostřednictvím povinných studijních podkladů a souboru testových úloh, s kterým se studující předem mají možnost seznámit. Všechny studijní opory jsou uvedeny v Moodlu. Test bude skládán v Moodlu. Zápočet je udělován na základě seminární práce. Ta bude popisem a zamyšlením nad konkrétním případem dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami (dle vlastní volby), a to z perspektivy vývojové či sociální psychologie. Zadání: popis případu ve formě jednoduché kazuistiky, vyzdvihnout aplikaci alespoň tří Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Základní Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. Helus z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006. Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. Langmeier, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Doporučená Damon, W. – Lerner, R. M. (Eds.): Handbook of child psychology. Vol. 1–4. (6. vydání) Hoboken: Wiley & Sons, 2006. Piaget, J. – Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005. Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (04.05.2020)
|
|
||
V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace. Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní. Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole.
Tématické okruhy přednášek:
1. Úvodní informace o předmětu; Vývojová a sociální psychologie; Determinanty vývoje 2. Sociální skupiny; sociální vliv 3. Vedení skupiny; komunikace ve skupině a mezi skupinami 4. Školní třída - diagnostika 5. Školní třída - práce se skupinou 6. Příběh psychického vývoje a jeho pojmová struktura 7. Vývojové výzvy v oblasti afektivní 8. Vývojové výzvy v oblasti kognitivní
Na společných setkáních se studenti seznámí s problematikou čtení povinné literatury. Oporou při samostudiu je kurz v aplikaci Moodle, kde jsou k dispozici podklady k jednotlivým tématům. Jednak v podobě power-pointových prezentací k jednotlivým přednáškám, jednak výňatky z odborných publikací. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (04.05.2020)
|