SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special education of individuals with multiple handicaps I. - OKBS1S123A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s KP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS1S107A
Interchangeability : OPBS1S123A
Is pre-requisite for: OKBS1S129A
Annotation -
Human integrity and multiple disability, multiple defect, accessory disorder, symptomatic defect. Terminological definition, models of perception of people with multiple disabilities. The importance of education of people with multiple disability. Institutional and pedagogical accompaniment, social support. Changes in cognitive and emotional development of people with multiple disability. Special pedagogical diagnostics of people with multiple disability and subsequent creation of an individual study plans. Psychomotor development of an individual with respect to variations in a child with multiple disability. Sensomotor development of a child with multiple disability and the possibility of special educational support. Possibilities of communication of individuals with multiple disability. Influence of multiple disability on the quality of life of individual and family. The role of special pedagogue, family and other professionals in teamwork.
Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Aim of the course - Czech

Náhled do problematiky osob s kombinovaným postižením, možnosti vzdělávání a podpory.

Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (04.02.2019)
Descriptors - Czech
Výuka probíhá dle rozvrhu, on line v prostředí MS Teams.
Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (06.02.2021)
Course completion requirements - Czech

Studium zadané literatury a studií. Obhajoba nastudovaných témat.

Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (04.02.2019)
Literature - Czech

VÍTKOVÁ, M., ŘEHŮŘEK, J., KVĚTOŇOVÁ – ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1.

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha : Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.

OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5.

Nielsen, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. České vyd. 1. Praha: ISV, 1998. 119 s. Speciální pedagogika.

ISBN 80-85866-26-9.
 
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.
 
studie a materiály dodané vyučující
 
výuka je podpořena systéme MOODLE
Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (04.02.2019)
Requirements to the exam - Czech

Samostudium doporučených zdrojů.

Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (04.02.2019)
Syllabus - Czech

Osoba s kombinovaným postižením - terminologické vymezení

Diagnózy predikující kombinované postižení

Základy komunikace osob s kombinovaným postižením. Budování představ. Metoda aktivního učení

Problematika hluchoslepoty

Last update: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (04.02.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html