SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Human biology for teachers - OKBO3P016A
Title: Biologie člověka pro učitele
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, MC [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: 25 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8900
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Co-requisite : OKBO3P011A
Is pre-requisite for: OKBO3P053A
Annotation -
The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of vocational training teacher. The subject emphasises on basic knowledge of human body structure, control and regulation systems regarding to the development and biological speciality of the child, teenager* and adolescent development.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
Aim of the course -

The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of vocational training teacher.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na klasifikovaný zápočet a zkouška 12 hodin.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
Literature -

Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava.

HANUŠOVÁ, J. (2013). Kapitoly z biologie člověka. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta.

Křivánková, M., & Hradová, M. (2009). Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.

Machová, J. (2010). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.

PŘÍVRATSKÝ, V. (2004). Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK.

Šmarda, J. et al. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
Requirements to the exam -

The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
Syllabus -

1. Properties of living matter, its integration stages - genes, cells, tissues, organs, organ systems.

2. Basics of human cytology, histology and organology.

3. Musculosceletar system.

4. Cardiovascular system.

5. Respiratory system.

6. Gastrointestinal system.

7. Urogenital system.

8. Immune system.

9. Endocrinous system.

10. Nervous system.

11. Sensory system.

12. Organism as a dynamic system - man and the environment.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
Learning outcomes - Czech

Studující

-          uvede dělení biologických věd,

-          identifikuje, jaké obory náleží do morfologických biologických oborů,

-          popíše základní stavební a funkční jednotku organismu,

-          seřadí vzestupně stavbu lidského těla,

-          vyjmenuje názvy soustav (systémů) v lidském těle a uvede k nim orgány,

-          vysvětlí typologii tkání a uvede konkrétní příklady,

-          určí na čem závisí regenerace tkání,

-          určí z čeho je tvořen muskuloskeletální systém,

-          nakreslí stavbu kosti,

-          podrobně popíše skelet člověka, včetně identifikace jeho částí na obrázku,

-          vyjmenuje základní dělení svalové tkáně dle typu a pohybu, popíše základní svalové skupiny na těle člověka včetně jejich představitelů,

-          uvede příklady vztahu a propojení muskuloskeletálního systému s dalšími soustavami lidského těla,

-          vyjmenuje složení krve,

-          popíše jedlové krevní buňky, jejich funkce, vznik a zánik.

-          vysvětlí fungování plazmatických proteinů,

-          rozliší krevní skupiny, včetně systém antigenů v erytrocytech,

-          vysvětlí, co všechno se účastní na zástavě krvácení,

-          nakreslí a vysvětlí fungování tělního a plicního krevní oběh,

-          nakreslí a popíše lidské srdce, včetně srdeční revoluce,

-          vysvětlí rozdíl mezi jednotnými cévami krevního řečiště,

-          uvede příklady vztahu a propojení s dalšími soustavami lidského těla,

-          popíše vlastními slovy specifickou a nespecifickou imunitu,

-          vyjmenuje, co náleží do lymfatického systému,

-          vysvětlí propojeni dýchacího systému a sluchového ústrojí,

-          nakreslí a popíše plíce,

-          vyjmenujte obranné dýchací reflexy,

-          definuje, rozdíl v procentuálním zastoupení kyslíku ve vdechovaném a vydechovaném vzduchu,

-          vysvětlí vzájemné propojení dýchacího a kardiovaskulárního systému,

-          uvede z čeho je tvořen gastrointestinální trakt,

-          podrobně popíše orgány trávicí trubice, včetně identifikace částí na obrázku,

-          vysvětlí vzájemné propojení dýchacího a gastrointestinálního systému,

-          nakreslí a popíše játra, včetně jejich funkce,

-          vysvětlí trávicí proces u člověka,

-          vysvětlí rozdíl mezi makro a mikro nutrienty,

-          uvede příklady vztahu a propojení trávicího systému s dalšími soustavami lidského těla,

-          popíše fungování centra pro tělesnou teplotu,

-          popíše stavbu a funkci vylučovacího systému

-          vysvětlí význam ledvin pro udržení homeostázy,

-          popíše rozdíl mezi primární a definitivní močí,

-          vysvětlí řízení činnost ledvin,

-          uvede příklady vztahu a propojení vylučovacího systému s dalšími soustavami lidského těla,

-          popíše stavbu a funkce kůže,

-          vyjmenuje kožní žlázy a kožní deriváty včetně jejich funkce,

-          uvede příklady druhů ochlupení u člověka,

-          vyjmenujte orgány, které tvoří zevní a vnitřní orgány reprodukčního systému muže a ženy, včetně jejich funkce,

-          vysvětlí fáze menstruačního cyklu a stručně každé období charakterizujte,

-          popíše nidaci,

-          uvede příklady vztahu a propojení reprodukčního systému s dalšími soustavami lidského těla,

-          vysvětlí, co je neurokrinie,

-          uvede přehled žláz s vnitřní sekrecí včetně názvu hormonů a jejich funkce,

-          nakreslí a vysvětlí fungování reflexního oblouku,

-          vysvětlí rozdíl mezi podmíněným a nepodmíněným reflexem,

-          vyjádří vlastními slovy význam nerovného systému jako integrační soustavy,

-          popíše a vysvětlí stavbu a funkce centrální nervové soustavy,

-          popíše a vysvětlí stavbu a funkce periferní nervové soustavy,

-          určí, kterými smyslovými orgány je tvořeno smyslové ústrojí,

-          vyjmenuje základní druhy smyslových receptorů,

-          popíše stavbu a funkci jednotlivých typů smyslového ústrojí.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html