|
|
|
||
The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of vocational training teacher. The subject emphasises on basic knowledge of human body structure, control and regulation systems regarding to the development and biological speciality of the child, teenager* and adolescent development.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of vocational training teacher. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na klasifikovaný zápočet a zkouška 12 hodin. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (07.09.2021)
|
|
||
Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava. HANUŠOVÁ, J. (2013). Kapitoly z biologie člověka. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. Křivánková, M., & Hradová, M. (2009). Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada. Machová, J. (2010). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum. PŘÍVRATSKÝ, V. (2004). Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK. Šmarda, J. et al. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
1. Properties of living matter, its integration stages - genes, cells, tissues, organs, organ systems. 2. Basics of human cytology, histology and organology. 3. Musculosceletar system. 4. Cardiovascular system. 5. Respiratory system. 6. Gastrointestinal system. 7. Urogenital system. 8. Immune system. 9. Endocrinous system. 10. Nervous system. 11. Sensory system. 12. Organism as a dynamic system - man and the environment. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|