SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Professional ethics - OKBO3P014A
Title: Profesní etika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:8/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Co-requisite : OKBO3P011A
Annotation -
The course represents a basic introduction to the issue of professional ethics for teaching staff. It outlines the basic philosophical problems of ethics, and above all places emphasis on applied ethics in the conditions of schools and school facilities.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je zvyšovat senzitivitu studentů k etickým otázkám učitelské profese, orientovat je v základních etických dilematech učitelství a kultivovat jejich postoje k vybraným pedagogickým problémům.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 75 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 11 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava seminární práce a na zápočet 15 hodin.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je odevzdání seminární práce o rozsahu 5-7 normostran (tj. 6 x 1800 znaků včetně mezer), přičemž tato seminární práce může být čistě teoretické nebo opřená o kazuistiku (tedy o reflexi a analýzu konkrétní eticky exponované situace). Po domluvě s vyučujícím může být alternativou odevzdání písemné práce ústní prezentování zvoleného problému v semináři.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Literature - Czech

GADAMER, H. G. Idea Dobra mezi Platónem a Aristotelem. Praha : OIKOYMENH, 2010. ISBN 978-80-7298-445-9.

DOROTÍKOVÁ, Soňa. Profesní etika učitelství. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-102-8. 

HLAVINKA, P. Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí. Praha : Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-786-6.

PELCOVÁ, N., SEMRÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.

SOKOL, J. Etika a život. Praha : Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.

SOKOL, J., PINC, Z. Antropologie a etika. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8957

Heslo pro hosty: akredkpg19

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující

- charakterizuje, čím se zabývá profesní etika;

- zdůvodní potřebu etického zvažování v pedagogické praxi;

- uvede nejméně tři filosofické pojmy, jež se pojí s etickým myšlením, a vysvětlí jejich možný přínos pro etické zvažování;

- uvede nejméně pět etických dilemat, jež jsou typická pro oblast výchovy a vzdělávání;

- studující reflektuje nejméně jednu eticky exponovanou situaci, které byl přítomný školním prostředí; tuto situace popíše, identifikuje zdroje etického napětí a navrhuje možné způsoby reagování kateérů této situace; návrhy možného jednání aktérů reflektuje z prespektivy profesní etiky

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html