In teaching the course, students consolidate and further develop existing teaching skills especially in the use of activating teaching methods, design tasks leading to creative thinking of students. The aim of the course is also to analyze the results of students' educational outcomes and outputs indicate Details on the relationship between the system components.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Ve vyučovacím předmětu si studenti upevňují a dále rozvíjí dosavadní učitelské dovednosti zvláště v oblasti využívání aktivizačních metod výuky, navrhují úkoly vedoucí k tvořivému myšlení žáků. Posláním předmětu je též analyzovat výsledky pedagogických výstupů studentů a na výstupech uvádět jednotlivosti v soustavy vztahů mezi celky.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin Plnění předmětu Seminární práce – 0 hodin Příprava na zápočet – 0 hodin Příprava na zkoušku a zkouška – 16 hodin
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení. Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři. Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů DOVZ I. a DOVZ II. a DOVZ III. v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k přihlášení ke zkoušce. Zkouška má řádný a dva opravné termíny.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Literature - Czech
FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Didaktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012. KALHOUS, Z., OBFRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.ADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.ST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011. KROPÁČ, J. Didaktika strojírenských a elektrotechnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003. OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. PECINA, P. Oborová didaktika (didaktika odborných předmětů). Brno: Mendelova zemedělská a lesnická univerzita, 2013. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. SLAVÍK, M. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2006. SLAVÍK, M., MILLER, I. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. ČZU 2012. STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013. SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2004. VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Requirements to the exam - Czech
Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů DOVZ I., DOVZ II. a DOVZ III. v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Student si losuje dva tematické okruhy. Student má prokázat schonost propojovat informace a tyto informace dávat do souvislostí.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Syllabus -
theoretical material for teaching practical subjects and vocational training; approaches to designing and teaching, organizational forms of teaching; principles and conditions of the teaching process in vocational education; relations between science and teaching the subject, interdisciplinary relationships; the use of problematic tasks and situations in practical subjects and vocational training; basic requirements of safety and hygiene at work when teaching practical subjects and vocational training.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
teoretická a materiálně technická příprava učitele na vyučování prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku; přístupy a projektování výuky, organizační formy vyučování; principy a podmínky vyučovacího procesu v odborném vzdělávání; vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem, mezipředmětové vztahy; využívání problémových úloh a situací v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku; základní požadavky na bezpečnost a hygienu práce při výuce v prakticky zaměřených předmětech a v odborného výcviku.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Studující: objasní význam mezipředmětových vztahů pro pochopení učiva teoretické a praktické povahy, vysvětlí obsahové hledisko mezipředmětových vztahů pro naplňování kompetencí u žáků, představí sociální formy výuky využívané v praktickém vyučování a odborném výcviku, charakterizuje výukové dny odborného výcviku a uvede jaká fáze učení v příslušném výukovém dni je, resp. může být realizována, provede rozbor výukových dnů v přípravném období výuky žáka a v období odborného rozvoje výuky žáka, představí uplatňování didaktických zásad v praktickém vyučování a odborném výcviku, objasní posloupnost, jak naučit žáka efektivně pracovat s odborným textem.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)