SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Vocational Education II - OKBO3I054A
Title: Didaktika odborného vzdělávání II
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:16/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: 16 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Pre-requisite : OKBO3I045A
Is pre-requisite for: OKBO3I063A
Annotation -
Teaching course prepares students for creative approaches in teaching, leading students to their independent and creative work. Explains and applies the use of didactic principles, methods, organizational forms and methods of teaching in vocational education. It explains the importance of relations between subjects.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 0 hodin
Příprava na zápočet – 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 16 hodin
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Course completion requirements - Czech

Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů (seminární práce je zaměřena na návrh uplatnění vhodných aktivizujících metod ve vybraném tématu vyučovacím předmětu oboru studenta resp. který vyučuje, s uvedením postupu práce ve vyučovací hodině při uplatňování uvedené aktivizující metody a organizačních forem).
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.

Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Literature - Czech

FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Di­daktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011.
KROPÁČ, J. Didaktika strojírenských a elektrotechnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.
STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2004.
ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003.
VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Requirements to the exam - Czech

Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
U zkoušky si student vylosuje dva tematické okruhy z učiva.
Zkouška má řádný a dva opravné termíny.

Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (27.08.2024)
Syllabus -

Internal conditions of teaching and learning depending on the subject.
The learning process and its phases, factors affecting learning.
Acquiring job skills and creating their systems.
The role and importance of creating a learning rational and efficient ways of working in vocational training.
Developing thinking, creativity and independence in vocational training.
Teaching methods.

Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (16.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:
vyjmenuje základní čintele učení,
uvede vnitřní a vnější podmínky učení a vyučování, vysvětlí význam motivace pro žáka pro učení,
objasní vzájemné vazby učitel učivo žák,
rozebere proces učení z pohledu učitele a z pohledu žáka,
vysvětlí, co je chápáno poznatkem, vědomostí, dovedností,
objasní, čím a jak ovlivňuje učení žáků učitel, jak sám žák může ovlivnit své učení,
uvede a vysvětlí vzestupnou linii osvojování vědomostí, pracovních (manuálních) dovedností,
navrhne možné vyučovací metody a další nemateriální prostředky pro získávání a rozvoj pracovních (manuálních) dovedností,
navrhne nematerální prostředky vhodné pro prakticky zaměřenou výuku z hlediska efektivity práce žáků, vyučovacího procesu,
vyjmenuje a popíše výukové metody a úkoly pro žáky vhodné pro prakticky orientované předměty z pohledu rozvoje myšlení, samostatnosti, tvořivosti,
zařadí vyučovací metody do prostředků vyučování,
uvede, k čemu nutno přihlížet při volbě vyučovací metody, co vyučovací metoda ovlivňuje,
klasifikuje vyučovací metody k etapám vyučovacího procesu,
uvede expoziční metody vhodné pro praktické vyučování a odborný výcvik,
představí a charakterizuje vyučovací metody fixační a aplikační,
vyjmenuje a popíše výukové metody diagnostické.

Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html