The subject in relation to the general theory of didactics as an educational teaching helps students to understand the theoretical foundations and a better grasp of the subject. It introduces and focuses students' attention to patterns of learning and teaching practical subjects and vocational training. Develops educational issues and teaching process, clarifies under what conditions can most effectively achieve their educational goals.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Studijní předmět v návaznosti na obecnou didaktiku jako teorii výchovného vyučování vede studenty k pochopení teoretických základů a k snazší orientaci v předmětu. Seznamuje a soustřeďuje pozornost studentů na zákonitosti vzdělávání a vyučování prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku. Rozvíjí problematiku vzdělávacího a vyučovacího procesu, objasňuje, za jakých podmínek lze co nejefektivněji dosáhnout stanovených výchovně vzdělávacích cílů.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin Plnění předmětu Seminární práce – 0 hodin Příprava na zápočet – 0 hodin Příprava na zkoušku a zkouška – 16 hodin
V případě, že vedení fakulty stanoví, že není možno konat prezenční formu výuky na fakultě a výuka bude realizována distanční formou, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude probíhat v časech podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem na e-mailovou adresu studentů, která je uvedena v SISu.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Zápočtová práce je zaměřena na rozplánování obsahové náplně učiva vyučovacího předmětu oboru zaměření studenta resp. vyučovacího předmětu, který student vyučuje. Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři.
Zkouška se skládá z písemné části, formou testu. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k přihlášení ke zkoušce.
Zkouška má řádný a dva opravné termíny.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Literature - Czech
ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 2. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2004. Dostupné z WWW:http://www.ped.muni.cz/winf/learn/default1.htm ČADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003. DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Didaktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. PECINA, P. Oborová didaktika (didaktika odborných předmětů). Brno: Mendelova zemedělská a lesnická univerzita, 2013. SLAVÍK, M. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2006. STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Requirements to the exam - Czech
Zkouška má písemnou formu. Jedná se o test s tvořenou odpovědí. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Syllabus -
Background in teaching practical subjects and vocational training.
Educational documents, objectives, phases and stages of learning.
Principles and conditions of the teaching process in vocational education.
Relations between science and teaching the subject.
Preparation for teaching in practical subjects and vocational training.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Východiska vyučování v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku.
Pedagogické dokumenty, cíle, fáze a etapy učení.
Principy a podmínky vyučovacího procesu v odborném vzdělávání.
Vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem.
Příprava učitele na vyučování v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (30.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Studující: popíše, co řeší didaktika odborného vzdělávání a jaké otázky zkoumá, rozebere proces osvojování vědomostí od poznatku k vědomosti, uvede učení žáků jako proces v praktickém vyučování a odborném výcviku, načrtne schéma vytváření představ, popíše a definuje profil absolventa, objasní strukturu základních pedagogických dokumentů, určí jejich význam, vysvětlí vztah mezi vědou - vědními disciplínami a vyučovacími předměty, vymezí termín učivo, široký a úzký náhled na učivo, objasní, co je chápáno pod termínem dávka učiva v praktickém vyučování a odborném výcviku, vymezí požadavky na výukové cíle, představí nejčastější chyby při vymezování cílů, charakterizuje funkce vyučovacího procesu v praktickém vyučování a odborném výcviku, vysvětlí etapy vyučovacího procesu.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (03.02.2025)