In teaching the course, students consolidate and further develop existing teaching skills especially in the use of activating teaching methods, design tasks leading to creative thinking of students. The aim of the course is also to analyze the results of students' educational outcomes and outputs indicate Details on the relationship between the system components.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (03.01.2023)
Ve vyučovacím předmětu si studenti upevňují a dále rozvíjí dosavadní učitelské dovednosti zvláště v oblasti využívání aktivizačních metod výuky, navrhují úkoly vedoucí k tvořivému myšlení žáků. Posláním předmětu je též analyzovat výsledky pedagogických výstupů studentů a na výstupech uvádět jednotlivosti v soustavy vztahů mezi celky.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (03.01.2023)
Descriptors - Czech
V případě, že vedení fakulty stanoví, že není možno konat prezenční formu výuky na fakultě a výuka bude realizována distanční formou, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude probíhat v časech podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem na e-mailovou adresu studentů, která je uvedena v SISu.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (26.01.2023)
Course completion requirements - Czech
Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři.
Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů DOVZ I. a DOVZ II. a DOVZ III. v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k přihlášení ke zkoušce.
Zkouška má řádný a dva opravné termíny.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (26.01.2023)
Literature - Czech
ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1081-9.
ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. První vydání. Brno, Akademické nakladatelství CERM, 2003. ČDVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Didaktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.ADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003. OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5. PECINA, P. Oborová didaktika (didaktika odborných předmětů). Brno: Mendelova zemedělská a lesnická univerzita, 2013. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. SLAVÍK, M., MILLER, I. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. ČZU 2012, ISBN 978-80-213-2277-6 STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013. SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2004. ISBN 80-01-02928-X. VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3. VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7040-689-5.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (03.01.2023)
Requirements to the exam - Czech
Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů DOVZ I., DOVZ II. a DOVZ III. v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Student si losuje dva tematické okruhy. Student má prokázat schonost propojovat informace a tyto informace dávat do souvislostí.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (03.01.2023)
Syllabus -
theoretical material for teaching practical subjects and vocational training;
approaches to designing and teaching, organizational forms of teaching;
principles and conditions of the teaching process in vocational education;
relations between science and teaching the subject, interdisciplinary relationships;
the use of problematic tasks and situations in practical subjects and vocational training;
basic requirements of safety and hygiene at work when teaching practical subjects and vocational training.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (03.01.2023)
teoretická a materiálně technická příprava učitele na vyučování prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku;
přístupy a projektování výuky, organizační formy vyučování;
principy a podmínky vyučovacího procesu v odborném vzdělávání.
vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem, mezipředmětové vztahy.
využívání problémových úloh a situací v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku;
základní požadavky na bezpečnost a hygienu práce při výuce v prakticky zaměřených předmětech a v odborného výcviku.
Last update: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (03.01.2023)