SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Number fields and number theory for teachers - OKBM4M033A
Title: Číselné obory a teorie čísel pro učitele
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jakub Michal, Ph.D.
Annotation - Czech
Cílem předmětu je seznámit budoucí učitele se základy teorie čísel. Po absolvování předmětu budou studenti rozumět základním pojmům a nástrojům teorie čísel (modulární aritmetika, řešení lineárních a kvadratických rovnic), zvládat postupy pro řešení úloh, se kterými se mohou setkat ve své praxi (včetně úloh MO), a umět uvést příklady využití poznatků z teorie čísel v různých aplikacích.
Last update: Michal Jakub, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
Aim of the course - Czech

Studující získává základní přehled o hlavních tvrzeních a myšlenkách z oblasti teorie čísel.

Studující aplikuje probírané algoritmy, tvrzení a úvahy při řešení obdobných úloh, které byly v rámci kurzu probrány.

Studující odvozuje, zdůvodňuje a dokazuje vybraná tvrzení, která jsou součástí kurzu, stejně tak definuje zavedené pojmy a dokáže uvést adekvátní příklady a nepříklady.

Last update: Michal Jakub, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Zápočet bude udělen na základě splnění dvou sérií domácích úloh a zápočtového testu.

  • Domácí úlohy: Dvě série úloh, které budou zadány a odevzdány v průběhu semestru. Vybraná řešení a problematické jevy budou diskutovány při závěrečném společném kolokviu.

  • Zápočtový test: Písemka vycházející z úloh v domácích úkolech a z probírané teorie. Pro úspěšné splnění je nutná alespoň 80% správnost. Na písemku jsou celkem tři pokusy.

Last update: Michal Jakub, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
Literature - Czech

Hlavní zdroje:

Křížek, M., Somer, L. a Šolcová, A. Kouzlo čísel: od velkých objevů k aplikacím. Academia, 2018.

Stanovský, D. Základy algebry. MatfyzPress, 2010.

Stillwell, J.  Elements of Number Theory. Springer, 2003.

BP Michal, J. Číselné obory a soustavy. PedF, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11956/104121

BP Kaňáková, N. Lineární diofantické rovnice a kongruence. PedF, 2022. http://hdl.handle.net/20.500.11956/175503

BP Kovářík, M. Polynomiální a exponenciální kongruence. PedF, 2023. http://hdl.handle.net/20.500.11956/187687

Další materiály sdílené prostřednictvím Moodlu.

Možné doplňkové zdroje:

Koblitz, N. A Course in Numer Theory and Cryptography. Springer-Verlag, 1998. Rosen, H. Elementary Number Theory and Its Applications. Addison-Wesley, 2000. Masáková, Z., Pelantová, E.: Teorie čísel. ČVUT, 2017. Harminc, M.: Elementární teorie čísel. PedF UK, 2015.

Last update: Michal Jakub, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
Syllabus - Czech

(1) Úvodní motivace + Nepoziční a poziční číselné soustavy.

(2) Kritéria dělitelnosti a jejich odvození.

(3) Kongruence a modulární aritmetika.

(4) Lineární kongruence a diofantické rovnice a jejich soustavy.

(5) Od nejmenšího společného násobku k čínské větě o zbytcích.

(6) Polynomiální a exponenciální kongruence: Malá Fermatova věta, Eulerova funkce a Eulerova věta, náhled grupové struktury.

(7) Kvadratické kongruence a diofantické rovnice: kvadratické zbytky, Legendrův a Jacobiho symbol, Gaussova věta o kvadratické reciprocitě.

(8) Aplikace TČ v šifrování.

(9) Použití TČ ve škole a v MO.

+ Další témata dle času a zájmu studentů.

Last update: Michal Jakub, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
Learning resources - Czech
Ke kurzu je vytvořen kurz v LMS Moodle (heslo k zápisu dostanou zapsaní studenti na prvním semináři).
Last update: Michal Jakub, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující aplikuje probírané pojmy, algoritmy, tvrzení a úvahy, když s porozuměním řeší obdobné úlohy, které byly v rámci kurzu probrány. V případech, se kterými se nesetkal, studující aplikuje adekvátní teorii.

Studující s porozuměním formuluje, odvozuje, zdůvodňuje a dokazuje ta tvrzení, která byla v rámci kurzu formulována, odvozena, zdůvodněna nebo dokázána, případně ta, u nichž bylo upozorněno na potřebu jejich znalosti. V průběhu odvození, zdůvodnění či důkazu studující dokáže objasnit jednotlivé kroky nebo roli předpokladů. Probíraná tvrzení studující dokáže aplikovat v obdobných situacích jako v rámci kurzu. 

Studující definuje pojmy, se kterými se v rámci kurzu pracuje a které byly nově zavedeny. U pojmů uvádí vhodný příklad a nepříklad. 

Studující vyjmenuje některé aplikace teorie čísel v reálném světě a dokáže je provázat s matematickými jevy, které se k nim pojí.

Výstupy předmětu jsou cíleny převážně na rozvoj výstupů 1.1.1, 1.1.2 a 1.1.3 Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství (KRAU).

Last update: Michal Jakub, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html