|
|
|
||
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)
Seznámit studenty se základy anatomie, morfologie, fyziologie, systematiky a ekologie vyšších semenných rostlin včetně didaktického využití na ZŠ a SŠ. |
|
||
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (13.09.2023)
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (5 kredity) a je stanovena na 136 hodin. Přímá výuka odpovídá 630 min./semestr. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. MS Teams – odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekAtg-F_Xjebsh1-BYwJAwKYwDrW4kHH9Qgm7TSeWaI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77b0f5b1-9f85-46fd-a8c3-681388560b68&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 |
|
||
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)
Čeřovský a kol. (2009): Botanicky významná území České republiky. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha. Deyl, M.-Hísek,K.(2002): Naše květiny. Academia, Praha. Dostál, P. (2008): Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. PedF UK, Praha. Dvořák, P. (1991): Cvičení z fyziologie rostlin. Univerzita Karlova. Praha. Grau, J. a kol. (2000): Trávy. Ikar, Praha. Chytrý a kol. (2010): Vegetace České republiky. Academia, Praha. Kincl, M., Krpeš, M. (1994): Fyziologie rostlin. Ostravská univerzita. Ostrava. Kremer, B.P. (1995): Stromy. Ikar, Praha. Kubát a kol. (2002): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.Munker, B. (1998): Plané rostliny střední Evropy. Ikar, Praha. Procházka, S et al. (1998): Fyziologie rostlin. Academia. Praha. Skoumalová, A., Hrouda, L. (2018): Rostliny naší přírody. Academia, Praha. Skýbová, J.(2007): Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. UK-Pedagogická fakulta, Praha. Úředníček a kol. (2009): Dřeviny české republiky. Lesnická práce s.r.o., Písek. Valíček, P. (2002): Užitkové rostliny tropů a subtropů. Academia, Praha. aktuální literatura a internetové zdroje |
|
||
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)
Přednášky: 1. Pletiva vyšších rostlin – definice, klasifikace a charakteristika pletiv podle funkce, příklady. 2. Vegetativní rostlinné orgány (kořen, stonek, list) – anatomie, morfologie a fyziologie, funkce, metamorfózy. 3. Generativní rostlinné orgány (květ, semeno, plod) – anatomie, morfologie, fyziologie a funkce květu, květenství, vznik semene a plodu, souplodí a plodenství, rozšiřování semen a plodů. Typy opylení a oplození u nahosemenných a krytosemenných rostlin,. 4. Fyziologie rostlin 1: rostlina a voda - fce vody v rostlinném organismu, pohyb vody v rostlině (difúze, konvekce, osmóza), příjem a vedení vody rostlinou (pasivní, aktivní), kořenový vztlak, transpirační proud, gutace, koheze, adheze, kapilarita, osmoregulace rostliny, evapotranspirace; minerální výživa rostlin - biogenní prvky, kvantiativní a kvalitativní zastoupení biogenních prvků, živné roztoky, příjem a transport minerálních látek, asimilace a funkce minerálních živin (anorganické, organické); fotosyntéza - základní princip, struktura a funkce chloroplastů, princip excitace a přenosu elektronů v rámci redoxní kaskády, struktura a funkce fotosystému (PS I a II), primární (světelná) fáze fotosyntézy (fotolýza, vznik ATP a NAHDPH+H, redoxní kaskáda, cyklická a acyklická fotofosforylace), sekundární (temnostní) fáze (Calvinuv cyklus, syntéza látek z produktů Calvinova cyklu, fotorespirace, C3, C4 a CAM rostliny), vnější faktory ovlivňující fotosyntézu. 5. Fyziologie rostlin 2: Respirace - procesy respiračního metabolismu (glykolýza, pentózový cyklus, Krebsův cyklus, oxidativní fosforylace), syntéza z meziproduktů respiračního metabolismu, dýchání rostlin a faktory vnějšího prostředí; regulace růstu a vývoje - regulace růstu a vývoje na vnitrobuněčné, mezibuněčné úrovni a vnějšími faktory, fytohormony (auxiny, giberliny, cytokinny, abscisiny, ethylen), fytochromový a flavinový komplex, fotoperiodismus, etiolace, biorytmicita; ontogeneze rostlin - ontogenetické fáze, klíčení semen, kvetení (jarovizace), zrání plodů, opadání listů a plodů, stárnutí a odumírání rostlin; pohyby rostlin (fyzikální, vitální, indukované, neindukované, taxe, tropismy, nastie). 6. Nahosemenné rostliny (Gymnospermae) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR. 7. Krytosemenné rostliny (Angiospermae): dvouděložné rostliny (Magnoliopsida a Rosopsida) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR. 8. Krytosemenné rostliny (Angiospermae): jednoděložné rostliny (Liliopsida) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR. 9. Ekologie rostlin – rostlinná společenstva ČR, biomy, symbióza, parazitismus a hemiparazitismus, saprofytismus, „masožravé“ rostliny, příklady. 10. Nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin. Ekologie rostlin.
Praktická cvičení: 1. Anatomie, morfologie a fyziologie rostlin. 2. Nahosemenné rostliny – interaktivní práce s vybranými zástupci. 3. Krytosemenné rostliny – interaktivní práce s herbářovými položkami a živými přírodninami vybraných zástupců. 4. Návštěva botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK. |
|
||
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)
Zápočet: odevzdání fotoherbáře, poznávačka rostlin. Zkouška: písemná zkouška v rozsahu učiva (viz sylabus). |
|
||
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (13.09.2023)
Studijní opory viz MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekAtg-F_Xjebsh1-BYwJAwKYwDrW4kHH9Qgm7TSeWaI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77b0f5b1-9f85-46fd-a8c3-681388560b68&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 |