Zoology invertebrates and unicellular organisms - OKBB4B031A
Title: Zoologie bezobratlých a jednobuněčných
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Teacher(s): prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Interchangeability : OPBB4B031A
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
The lecture acquaints students with basic information about unicellular organisms and invertebrates (body structure, biology and life manifestations). Gradually, all strains, their characteristics, systematic division and important representatives will be discussed. Emphasis is placed on economically important, in various ways interesting species from the world and our fauna. The aim of the practical exercises is to demonstrate to students selected representatives of invertebrates of the Czech Republic. Students are also acquainted with the ecology of individual taxa and the possibilities of demonstration and methods of acquisition, possibly breeding for the needs of school practice. Participants in the exercise will also learn the technique of microscopy and preparation of various types of slides, autopsy technique and learn to observe and record the observed correctly.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem přednášky je prohloubit orientaci  studentů v základech biologie a klasifikace vybraných heterotrofních jednobuněčných (tzv. "prvoků") a mnohobuněčných bezobratlých organismů se zřetelem přípravy studentů k výuce biologie na ZŠ a SŠ. Obsahem přednášky je zejména stručné seznámení se specifikou stavby a biologie jednobuněčných organismů a variabilitě tělní stavby a biologii mnohobuněčných bezobratlých živočichů s ohledem na postavení v zoologickém systému a přizpůsobení se prostředí. Důraz je kladen na příklady modelových taxonů využitelných ve výuce, také ale na druhy různým způsobem zajímavé (v rámci světové fauny i fauny ČR), a to s ohledem na význam pro člověka či jejich postavení v ekosystémech.

 

Cílem praktických cvičení je demonstrovat studentům vybrané zástupce bezobratlých živočichů především České republiky s jejich typickými životní projevy, morfologickými znaky a anatomií. Studenti jsou dále seznamováni s ekologií jednotlivých taxonů a možnostmi demonstrace a způsobů získávání, eventuálně chovu pro potřeby školní praxe. Účastníci cvičení si rovněž osvojují techniku mikroskopování, práce s binokulární lupou a přípravy různých typů nativních preparátů, techniku pitvy a naučí se pozorovat a pozorované správně zaznamenat. V laboratoři budou prezentovány vybrané taxony zejména měkkýšů, korýšů, kroužkovců, pavoukovců a hmyzu (formy druhové determinace, pitvy, mikroskopického pozorování apod.). Součástí kurzu je jednodenní dobrovolná exkurze, jejíž přesný termín bude dohodnut na přednášce. Možnými cílovými lokalitami exkurze jsou např. Libický luh, Český kras či České středohoří. V terénu se uchazeči seznámí s hlavními metodami sběru, lovu a extrakce bezobratlých a možnostmi determinace přímo v terénu.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí.  

Nepřímá výuka spočívá v samostudiu studijních opor (8 hodin za semestr, protistologické samostudium a práce s určovacími klíči na vybrané skupiny vodních bezobratlých a šestinožců /Hexapoda/, viz seznam literatury) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, e-learning, zpracování karet vybraných druhů)

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514.

Buchar J., (1995): Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha

Buchar J. a kol., (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha

Hanel L., Lišková E. (2003): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.

Hanel L. (2018): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 94 str.

Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha.

Macek J. (2001): Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.

Motyčka V., Roller Z. (2001): Bezobratlí 1. Albatros, 172 str.

Papáček M. a kol., (1994) a další vydání: Zoologie. Scientia, Praha.

Rosypal S. a kol., (2003): Nový přehled biologie. Scientia, Praha.

Smrž J. (2013 a pozdější dotisky: Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.

Volf P., Horák P. a kol, (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

Zrzavý (2006): Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Teaching methods - Czech

 

Blokově pořádaný kurs:

1. Úvodní blok: Prezentace systému jednobuněčných (a příbuzných organismů) a bezobratlých živočichů (Powerpointová porezentace) se zaměřením na modelové taxony využitelné ve výuce na ZŠ a SŠ 

2. Druhý blok: Laboratorní cvičení zaměřené na praktické činnosti s českými bezobratlými živočichy

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus - Czech

Předběžný rozvrh přednášky

 0/ Jednobuněčné organismy (probráno v rámci nepřímé výuky domácím samostudiem poskytnutých materiálů)

1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka).

2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) )

3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza

5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace

7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy)

13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka )

14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)

 

Předběžný rozvrh cvičení

Orientační náplň blokového cvičení je následující:

Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum

Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek

Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum

Měkkýši (konchologie): úvod do "ulitového" praktika

(členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:

Pro "živočišnou" část zápočtu:

- plná prezenční účast na praktickém cvičení

- odevzdání protokolů ze cvičení (podrobné instrukce poskytne vedoucí praktika na cvičení)

Pro "protistologickou" část zápočtu: 

- poslechnout si všechny audionahrávky týkající se prvoků a prohlédnout si příslušné prezentace (bude k disposici na Moodle a také na google-disku přednášky od 1. listopadu 2024)

- do začátku zkouškového období úspěšně otestovat své protistologické znalosti v písemném testu, zadávaném prezenčně na KBES. Konkrétní data písemného protistologického zkoušení budou dohodnuta v průběhu cvičení 3. října 2024. Je potřeba, aby každý adept získal alespoň 75 % maximálního bodového zisku (tj. 15 bodů ze 20 maximálních; čtyři otevřené otázky).

Písemná zkouška.

Zkouška trvající 60 minut bude probíhat testem (uzavřené i otevřené otázky, celkem 25), Součástí testu je rovněž „poznávačka“ dle promítnutých barevných fotografií (15 taxonů), zaměřená především na zástupce žijící ČR. Maximální bodový zisk z testu je 40 bodů. Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba dosáhnout minimálně 75% (tzn. 30 bodů). Přesné termíny písemného testu stanovuje přednášející.

Seznam organismů i soubor s barevnými fotografiemi k „poznávačce“ (inherentní součást písemného testu) bude adeptům poskytnut na první přednášce. Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning resources - Czech
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7824; a na Google-disku předmětu (https://drive.google.com/drive/folders/16HCTLsSHQKdUNa2FoYUnjuQEGxJ_gucu?usp=sharing).
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení

• Na konci předmětu student:

• popíše hlavní znaky skupin jednobuněčných a bezobratlých (prvoci, houbovci, žahavci, ploštěnci, hlístice, měkkýši, kroužkovci, členovci, ostnokožci)

• popíše charakteristiky hlavních skupin členovců (klepítkatci, korýši, šestinozí)

•na základě vlastního pozorování nakreslí stavbu těla hmyzu a uvede rozdíly a příklady mezi hmyzem bezkřídlým  a křídlatým a mezi hmyzem s nedokonalou a dokonalou proměnou        

• identifikuje a zařazuje v přirozeném prostředí zástupce  hmyzu žijící v Česku do jednotlivých řádů

• dokáže uvést příklady přizpůsobení se hmyzu prostředí vzhledem a chováním

• rozpozná 50 druhů bezobratlých, kteří se běžně vyskytují v Česku a porovná jejich biologii a ekologii.

• uvede příklady užitečného, užitkového a škodlivého hmyzu (z pohledu člověka)

 

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (09.09.2024)