|
|
|
||
System of Cormophyta (mainly Pinophyta and Magnoliophyta). Ecology of these plants, using some plant representatives in the process of environmetal evaluation, practical seminars, excursions including visits of the Prague Botanical Garden.
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Seznámení se základy systematiky a ekologie rostlin. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (5 kredity) a je stanovena na 136 hodin. Přímá výuka odpovídá 630 min./semestr. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. MS Teams – odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekAtg-F_Xjebsh1-BYwJAwKYwDrW4kHH9Qgm7TSeWaI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77b0f5b1-9f85-46fd-a8c3-681388560b68&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu: Fotoherbář rostlin - podmínka zakončení předmětu Zápočet - poznávání rostlin Zkouška - ověření znalostí z odpřednášené problematiky a na základě přednášek a doporučené studijní literatury Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Čeřovský a kol. (2009): Botanicky významná území České republiky. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha. Deyl,M.-Hísek,K.(2002): Naše květiny. Academia, Praha. Grau, J. a kol. (2000): Trávy. Ikar, Praha. Chytrý a kol. (2010): Vegetace České republiky. Academia, Praha. Kremer, B.P. (1995): Stromy. Ikar, Praha. Kubát a kol. (2002): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.Munker, B. (1998): Plané rostliny střední Evropy. Ikar, Praha. Skoumalová, A., Hrouda, L. (2018): Rostliny naší přírody. Academia, Praha. Skýbová, J.(2007): Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. UK-Pedagogická fakulta, Praha. Úředníček a kol. (2009): Dřeviny české republiky. Lesnická práce s.r.o., Písek. Valíček, P. (2002): Užitkové rostliny tropů a subtropů. Academia, Praha. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
V rámci cvičení studenti vytvoří a odevzdají do MS Teams prezentaci v PDF : a) prezentace vybraných zástupců jehličnatých dřevin v okolí místa bydliště b) prezentace jarního bylinného aspektu (rostliny vetoucí na jaře) Zápočet - poznávání rostlin Zkouška - ověření znalostí z odpřednášené problematiky a na základě přednášek a doporučené studijní literatury Forma zkoušky - písemná
Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Systém a vývojové vztahy hlavních skupin vyšších rostlin 2. Semenné rostliny a jejich charakteristika. Kapraďosemenné, cykasy, jinany, jehličnany. Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 3. Liánovce, jejich charakteristika, fylogeneze a třídění. 4. Magnoliophyta - charakteristika, vývoj a třídění. Magnoliopsida ? šácholanotvaré, vavřínotvaré, pepřovníkotvaré, podražcotvaré, leknínotvaré. Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 5. Rosopsida - pryskyřníkotvaré, vilínotvaré, kopřivotvaré, bukotvaré, břízotvaré, ořešákotvaré, hvozdíkotvaré, rdesnotvaré, pivoňkotvaré, čajovníkotvaré, violkotvaré, mučenkotvaré, kaparotvaré, vrbotvaré, vřesovcotvaré, prvosenkotvaré, slézotvaré, pryšcotvaré, růžotvaré, lomikamenotvaré, bobotvaré, kakostotvaré, aralkotvaré, olivovníkotvaré, hořcotvaré, štětkotvaré, jirnicotvaré, krtečníkotvaré, hluchavkotvaré, Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 6. Liliopsida - žabníkotvaré, voďankotvaré , rdestotvaré, liliotvaré, kosatcotvaré, zázvorovníkotvaré, vstavačotvaré, sítivotvaré, šáchorotvaré, bromeliotvaré, křížatkotvaré, lipnicotvaré, arekotvaré, aronotvaré, pandánotvaré, Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 7. Základy fytogeografie a fytocenologie. Fytocenologické jednotky na území Čech, fytogeografické členění našeho území. 8. Ekologie a sociologie rostlin. Význam ochrany rostlin na našem území. Nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin.
Praktika 1. l. Jehličnany - demonstrace vegetativních orgánů nejdůležitějších druhů jehličnanů, rozbor samčích a samičích květních šištic. 2. Demonstrace herbářových položek i živých přírodnin zástupců jednotlivých řádů a čeledí Magnoliophyt. 3. Návštěva botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK, prohlídka venkovní zahrady a skleníku s exotickými druhy, s odborným výkladem. 4. Závěrečné opakovací praktikum, udílení zápočtu na základě docházky do praktik, praktických znalostí demonstrovaných a dalších druhů rostlin, předložení didaktického herbáře. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Odkaz na studijní opory v Moodle 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7790 Odkaz na studijní opory v MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekAtg-F_Xjebsh1-BYwJAwKYwDrW4kHH9Qgm7TSeWaI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77b0f5b1-9f85-46fd-a8c3-681388560b68&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (30.01.2024)
|