SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Alternative Approaches to Pre-elementary Education - OKB7315302
Title: Alternativní přístupy k předškolnímu vzdělávání
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Is provided by: OKB01N127A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Annotation -
The course introduces students to the issues of alternative and innovative teaching programs and concepts that are used in the Czech and European pre-school children (Montessori education, Waldorf pedagogy, Step by Step, Kindergarten promoting health, forest education etc.). Students will get acquainted with the basic principles, common and different elements of the given concepts.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (14.10.2018)
Course completion requirements - Czech

Studenti plní podmínky shodné se studenty v předmětu, který tento kurz zajišťuje.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (27.12.2019)
Literature - Czech

Povinná literatura:

Koťátková, S.  Alternativní koncepce předškolního vzdělávání.  In Koťátková, S. , Průcha, J. Předškolní pedagogika. Pragha: Portál 2013

Doporučená literatura:

GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9.

HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: rozšířený a aktualizovaný modelový program : (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8.

LUDWIG, Harald a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Překlad Karel Rýdl. Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008. 104 s. ISBN 978-80-7395-049-1.

LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013, 140 s. ISBN 978-80-7464-222-7.

MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Vydání druhé, v Tritonu první. Praha: Triton, 2012, 178 stran. ISBN 978-80-7387-382-0.

POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2.

SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha: Maitrea, 2007, 112 s. ISBN 978-80-903761-2-0.

VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. 73 s. ISBN 978-80-7212-537-1.

Další odborná literatura bude studentům doporučena vyučujím v rámci setkání.

Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (03.10.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html