SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Playing the Piano III - OKB7308221
Title: Hra na klavír III
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Interchangeability : OB7308221
Annotation -
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2010)
Playing small performance pieces and vocal exercises in different keys. Practising songs in minor keys. Practising kindergarten songbook songs. Practising songs for expression in movement. Knowledge of vocal and instrumental lines of the works by Petr Eben and I. Hurník: Česká Orffova škola, I.
Aim of the course - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

Cílem  discipliny Hra na klavír II  je dále prohlubovat dovednosti ze 2. semestru studia  a připravit studenty na  klasifikovaný zápočet ve formě přehrávky na konci 3. semestru jejich studia.
Cílem  discipliny Hra na klavír II  je dále prohlubovat dovednosti ze 2. semestru studia  a připravit studenty na  klasifikovaný zápočet ve formě přehrávky na konci 3. semestru jejich studia.

Literature - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.
DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48,  ISBN:80-968600-3-8.
DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.
KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.
KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48,  ISBN:80-968600-3-8.DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.

Teaching methods - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

V plánovaném rozsahu výuky seminářů v kombinovaném studiu budou uplatňovány dialogické metody práce. Velký důraz je kladen na samostatnou domácí přípravu. Studentům budou některé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu A (úplní začátečníci) a do programu B (dřívější zkušenost). Studenti obdrží  klasifikovaný zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní a úspěšně vykoná přehrávku před ostatními studenty.
V plánovaném rozsahu výuky seminářů v kombinovaném studiu budou uplatňovány dialogické metody práce. Velký důraz je kladen na samostatnou domácí přípravu. Studentům budou některé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu A (úplní začátečníci) a do programu B (dřívější zkušenost). Studenti obdrží  klasifikovaný zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní a úspěšně vykoná přehrávku před ostatními studenty.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

klasifikovaný zápočet
klasifikovaný zápočet

Syllabus - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

Student začátečník (A program)
I. Přednesové skladby z Klavírní školy pro začátečníky:
(Vaňhal, J.K: Allegretto, KŠ I, č. 95, s. 60+ Ryba, J.: Teče, voda, teče, KŠ I, č. 98, s. 61+  Hurník, I.: Smutná písnička+ Nečasová, J.: Princezna+ Nečasová, J.: Král.
II. Zpěv a hra vokálně průpravných cvičení a dovednost vytvořit rytmickou a melodickou zkratku písní pro rozezpívání  v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G dur:
III.  Hra a  zpěv písní  pro  MŠ  ze zpěvníku  Malým zpěváčkům  se stylizací doprovodů:
Štědrej večer, s. 66, Nestarej se, ženo má, s. 99, Stojí vrba, s. 63, Vláček, s. 18,
IV. Hra a zpěv mollových písní z příručky v jedné tónině: Ej, padá, padá, s. 17, Křepelenka, s. 17
V.  Hra   a  zpěv  písní  pro   hudebně  pohybovou  výchovu    (bez transpozic): Točíme kolečko, Jarní popěvek,Vláček, Na procházce, Myšky
VI.  Hra  a  zpěv  písní  z  České  Orffovy  školy  (melodie  bez  transpozic):
Vyjdi, vyjdi, slunéčko, Halí,belí, Zlatá brána, Šneček, Cibulenka, Běží liška, Snědli vlci berana,Kolíbavka,Sil Petr proso, Už je to uděláno, Potěšení, Nechoď tam                           Šibal pekař, Liška, Byla jedna babka,Visatec
Student mírně pokročilý (B program):
Program studia je  v zimním  semestru 3. ročníku u programu B stejný jako u programu A. U programu B je větší zřetel kladen na výraz a dynamiku a kvalitu úhozu u skladeb i písní. Studenti budou interpretovat čtyři přednesové skladby vhodné pro děti předškolního věku. Výběr bude proveden po konzultaci s učitelem i s přihlédnutím k vlastním návrhům studentů.
Obsah veřejné přehrávky k získání klasifikovaného zápočtu:
a) Přednesová skladba ze 3. semestru  dle vlastní volby
b) Přednesová skladba ze 3. semestru určená
c) Tři průpravná nebo přípravná cvičení v transpozicích  se zpěvem
d) Jedna určená píseň ze zpěvníku Malým zpěváčkům
e) Jedna určená píseň pro pohybovou dramatizaci nebo taneček
f) Jedna určená lidová nebo umělá píseň z 1. dílu Orffovy školy (jen melodie)
Hodnocení (maximálně je možné dosáhnout u přehrávky 60 bodů):
60-55  bodů odpovídá známce výborně, 54 - 48 odpovídá známce velmi dobře, 47 - 30  odpovídá známce dobře, nižší počet bodů znamená, že student nevyhověl.
Student začátečník (A program)                                             I. Přednesové skladby z Klavírní školy pro začátečníky:
(Vaňhal, J.K: Allegretto, KŠ I, č. 95, s. 60+ Ryba, J.: Teče, voda, teče, KŠ I, č. 98, s. 61+  Hurník, I.: Smutná písnička+ Nečasová, J.: Princezna+ Nečasová, J.: Král.II. Zpěv a hra vokálně průpravných cvičení a dovednost vytvořit rytmickou a melodickou zkratku písní pro rozezpívání  v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G dur:
III.  Hra a  zpěv písní  pro  MŠ  ze zpěvníku  Malým zpěváčkům  se stylizací doprovodů: Štědrej večer, s. 66, Nestarej se, ženo má, s. 99, Stojí vrba, s. 63, Vláček, s. 18, 
IV. Hra a zpěv mollových písní z příručky v jedné tónině: Ej, padá, padá, s. 17, Křepelenka, s. 17              
V.  Hra   a  zpěv  písní  pro   hudebně  pohybovou  výchovu    (bez transpozic): Točíme kolečko, Jarní popěvek,Vláček, Na procházce, Myšky                        VI.  Hra  a  zpěv  písní  z  České  Orffovy  školy  (melodie  bez  transpozic):Vyjdi, vyjdi, slunéčko, Halí,belí, Zlatá brána, Šneček, Cibulenka, Běží liška, Snědli vlci berana,Kolíbavka,Sil Petr proso, Už je to uděláno, Potěšení, Nechoď tam                           Šibal pekař, Liška, Byla jedna babka,Visatec                                             
Student mírně pokročilý (B program): Program studia je  v zimním  semestru 3. ročníku u programu B stejný jako u programu A. U programu B je větší zřetel kladen na výraz a dynamiku a kvalitu úhozu u skladeb i písní. Studenti budou interpretovat čtyři přednesové skladby vhodné pro děti předškolního věku. Výběr bude proveden po konzultaci s učitelem i s přihlédnutím k vlastním návrhům studentů.
Obsah veřejné přehrávky k získání klasifikovaného zápočtu:a) Přednesová skladba ze 3. semestru  dle vlastní volby                    
b) Přednesová skladba ze 3. semestru určená                                
c) Tři průpravná nebo přípravná cvičení v transpozicích  se zpěvem                  
d) Jedna určená píseň ze zpěvníku Malým zpěváčkům                           
e) Jedna určená píseň pro pohybovou dramatizaci nebo taneček               
f) Jedna určená lidová nebo umělá píseň z 1. dílu Orffovy školy (jen melodie)  
Hodnocení (maximálně je možné dosáhnout u přehrávky 60 bodů): 60-55  bodů odpovídá známce výborně, 54 - 48 odpovídá známce velmi dobře, 47 - 30  odpovídá známce dobře, nižší počet bodů znamená, že student nevyhověl.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html