SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biology of Unicellular Organisms - OKB2302010
Title: Biologie jednobuněčných a přibuzných organismů
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2016
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 7 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Interchangeability : OB2302010
Annotation -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2019)
Protistology provides its participants basic orientation in deep phylogeny of (unicellular) Eucaryota and introduces overall characteristics of all supergroups (Amoebozoa, (Arachaeplastida), Excavata, Ophisthokonta and SAR). Particular representative model organisms were chosen with regard to their subsequent usage in teaching Biology/Science on Elementary and High School, and relevance for everyday human life. Brief introduction into history of Protistology, anatomy and morphology of unicellular organism and their ecology, ethology and physiology represent parts of this course. The course is focused on protists which are important for human and mankind (usually as pathogens, or with the usage in various industry).
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)

Cílem předmětu je poskytnou svým posluchačům komplexní přehled na nový náhled na hlubokou fylogenezi eukaryot, stejně jako přehled o základních jednobuněčných zástupcích vhodných pro výuku na 2. stupni ZŠ a SŠ.

Literature - Czech
Last update: HANELL/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)

Buchar J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha

Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha

Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha

Papáček M. a kol., 1994 a další vyd.: Zoologie. Scientia, Praha.

Rosypal S. a kol., 2003: Nový přehled biologie. Scientia, Praha.

Volf P., Horák P. a kol, 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

 

Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle

 

https://moodle.pedf.cuni.cz/login/index.php

 

Teaching methods - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2021)

Přednášky,cvičení

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut).

Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta).

Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce.

Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:

 

- 20-17 bodů = výborně

- 16,5-13 bodů = velmi dobře

- 12,5-10 bodů = dobře

- méně než 10 bodů = nedostatečně

Syllabus - Czech
Last update: HANELL/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)

Sylabus praktických cvičení

 

I. Úvod - seznámení s programem cvičení, literatura, základy práce s optikou, podmínky zápočtu, jak získat "prvoky" na praktická cvičení

Excavata I:

  • Euglenozoa > Euglenoidea (krásnoočka) > Euglena gracilis (krásnoočko štíhlé) - nativní preparát z čisté kultury (mixotrofní druh)
  • Parabasala > Trichomonadida (bičenky) > Tritrichomonas foetus (bičenka dobytčí) - nativní preparát

 

II. Excavata II:

  • Parabasala > Hypermastigida (brvitky) - roztlak obsahu střeva všekaza = termita rodu Reticulitermes se symbiotickými brvitkami - Trichonympha, Spirotrichonympha
  • Fornicata > Metamonada > Giardia intestinalis (lamblie střevní) - obarvený roztěr

Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci), Rhizaria I.

  • Lobosea (lalokonozí) > Gymnoamoebia > Amoeba proteus (měňavka velká), Entamoeba invadens (měňavka) - nativní preparáty z čistých kultur

 

III. Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci)

  • Lobosea (lalokonozí) > Testaceolobosia (krytenky) - nativní preparát z "divokého" vzorku - např. Arcella (štítovka), Nebella (zdobenka), Difflugia (rozlitka), Centropyxis

Rhizaria I.

  • Rhizaria > Cercozoa (dříve Filosea) > Testaceofilosea
  • Foraminifera (dírkonošci) - různí zástupci v trvalém preparátu, výroba vlastního trvalého preparátu (schránky z mořského písku)
  • Radiolaria (mřížovci) - různí zástupci, trvalý preparát

 

IV. Rhizaria II

  • Foraminifera (dírkonošci) - dokončení vlastního trvalého preparátu

Chromalveolata I

  • Ciliophora (nálevníci) - Paramecium caudatum (trepka velká) - příprava čisté zrnkové kultury
  • Apicomplexa (=Sporozoa, výtrusovci) > Gregarinea (hromadinky) - Gregarina spp. (hromadinka) - roztlak obsahu střeva larev potemníka moučného (Tenebrio molitor) - trofozoiti, Monocystis sp. - roztěrový preparát ze semenných váčků žížaly - sporocysty, trofozoiti

 

 

V. Chromalveolata II

  • Ciliophora (nálevníci) - Paramecium caudatum (trepka velká), nativní preparát z čisté kultury, vitální barvení potravních vakuol, postvitální barvení makronukleu, galvanotaxe, chemotaxe

 

VI. divoké vzorky a nálevy - především různí zástupci nálevníků, slunivky, trubénky:

  • Ciliophora (nálevníci) > Peritricha (kruhobrví) > Vorticella (vířenka), Cothurnia (pavázovka)
  • Ciliophora (nálevníci) > Heterotricha (různobrví) > Stentor (mrskavka)
  • Ciliophora (nálevníci) > Hypotricha (spodobrví) > např. Euplotes (lezounek), Stylonychia (slávinka)
  • Choanoflagellata (trubénky) - gen. sp.
  • Heliozoa (slunivky) - např. Actinophrys sp.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (27.01.2019)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut).

Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta).

Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce.

Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:

 

- 20-17 bodů = výborně

- 16,5-13 bodů = velmi dobře

- 12,5-10 bodů = dobře

- méně než 10 bodů = nedostatečně

 

Zkoušení bude probíhat v červnu, po dohodě mohou být vyhlášeny termíny také v červenci a srpnu (nejvýše dva každý měsíc). Přesné termíny písemné zkoušky stanovuje přednášející.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)

Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514.

Buchar J. a kol. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Brusca R.C., Brusca G. J. (2002): Invertebrates. Second edition. Sinauer Accociates, Inc., Sunderland, Massatchutsetts.

Čepička I, Eliáš M. a Hampl V. (2010): Řád z Chaosu. Rozmanitost protistů z pohledu 21. století. Vesmír 89 (7–8): 464–469.

Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha.

Jíra J. (2009): Lékařská protozoologie: protozoální nemoci. Galén.

Macháček T., Mikešová K., Turjanicová L. a Hampl V. (2016): Proměny vyšší systematiky eukaryot a její odraz ve středoškolské biologii.

Živa 1/2016: 27

Volf P., Horák P. a kol. (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton Praha.

 

Výukové prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4411)

 

http://www.protistologie.cz/

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html