SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Theory and Practice of Art Education - OKB03V502B
Title: Teorie a praxe výtvarné výchovy
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 18 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Pre-requisite : OKB03H407A
Annotation -
The course enables the testing existing theoretical knowledge in reflective practice, learners create a pedagogical portfolio and keep a reflective diary. They discuss their pedagogical experiments and hospitalizations. The aim of the course is to get the theoretical concepts and practice acquired during the studies into contact. Students analyse and interpret their pedagogical experiments.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Aim of the course - Czech



Získání zkušeností s uplatněním teoretických konceptů z oblasti didaktiky výtvarné výchovy v praxi. Získání náhledu na vlastní pedagogické pokusi. Prohloubení a upevnění odborného slovníku.

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
Literature - Czech

Povinná studijní literatura:

COLTMAN, P., WHITEBREAD. D. (Eds.): Teaching and Learning in the Early Years. London, Routledge 2008. ISBN10: 0-415-42479-8

FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H. - DVOŘÁKOVÁ,M. Situace ve výtvarné výchově. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X.

SYSLOVÁ, Z.: Profesí kompetence učitele mateřské školy. Praha, Grada 2013. ISMB 978-80-247-4309-7

SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.;  FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.

 

Doporučená studijní literatura:

HAANSTRA, F., DAMEN, M., HOORN, M.: Interestingness and Pleasingness of Drawings from Different Age and Expertise Groups. In: Empirical Studies of the Arts July 2013 vol. 31 no. 2, pp 173-194

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Teaching methods - Czech

seminář, rozsáhlá pedagogická reflexe

hospitace

realizace výtvarných činností v MŠ

tvorba reflexivního deníku a portfolia

pedagogická seberefelexe

studium a kultivace diskuse v oblasti odborné literatury

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Syllabus - Czech

Reflektivní praxe, pedagogické pokusy

Prohloubení porozumění teoretickým konceptům

Analýza a reflexe, reflektivní deník a pedagogické portfolio

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující získají osobní zkušenost s obecnými koncepty oborové didaktiky a náhled na vlastní pedagogické kompetence. Prohloubí a upevnní svůj odborný slovník.

Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html