|
|
|
||
The subject is aimed at getting to know the methodology and didactics of movement activities in the outdoor environment and the basics of movement in water. The subject includes a part of outdoor physical activities with the basics of athletic activities: development of skills - running, jumping and throwing, development of movement skills, use of games; and the swimming part, which involves getting to know the basic swimming skills and the appropriate way of teaching preschool children to swim - getting to know the conditions, organization, hygiene and safety, using swimming aids for training, game elements and activities. Another part of the subject is organised as a 1-2 day course. In connection with theoretical knowledge, the content includes practical examples of outdoor movement activities in the garden and in the nature environment - practical examples of games and exercises in nature for the development of fitness, cooperation and problem solving, orientation in the terrain, environmental education suitable for children of preschool age. The course in nature integrates activities from the field of aesthetic and physical education. During teaching, physical contact may occur in accordance with the correct teaching methodology and when providing rescue and assistance.
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodikou a didaktikou pohybových činností ve venkovním prostředí a se základy pohybu ve vodě. Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
|
|
||
Předmět je hodnocen 4 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. přímá výuka: 12 hodin (včetně kurzu) příprava na zápočet: 65 hodin samostudium a zdokonalování: 43 hodin Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast na výuce i kurzu Atletická část: Správné předvedení pohybové činnosti Plavecká část: Zpracování vyučovací jednotky na zadané téma Uplavat 100 m souvisle polohově (vystřídat plavecké způsoby kraul, znak a prsa v min. délce 25 m + startovní skok a obrátky dle pravidel plavání) Kurz v přírodě: Práce ve skupině na zadané téma Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Bartůněk, D. (2001). Hry v přírodě s malými dětmi: hry a cvičení v přírodě pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha: Portál Čechovská, I. (2002). Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada Čechovská, I., & Miler, T. (2019). Didaktika plavání. Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum Čechovská, I., Brtník, T., & Kramperová, V. (2014). Aktualizované poznatky z didaktiky plavání II. Variabilita plaveckých dovedností a techniky plaveckých způsobů. Praha: UK FTVS Hofer, Z. a kol. (2016). Technika plaveckých způsobů. Praha: Karolinum Hoch, M. (1991). Učte děti plavat. Praha: Olympia Hochová, J., & Čechovská, I. (1989). Plavecká výuka předškolních dětí. Metodický dopis. Praha: ČUV ČSTV Kandráčová Chlebusová, T. (2019). Hrajeme si na plavání. Bolatice: Tereza Chlebusová Kandráčová Kaplan, A., Bartůněk, D., & Neuman, J. (2015). Skáčeme, běháme a hrajeme si: na hřišti i pod střechou. Praha: Portál Kaplan, A., & Válková, N. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia Kirchner, J., & Hnízdil, J. (2004). Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada Lewin, G. (1982). Slabikář malého plavce. Praha: Olympia Malpas, W. (2018). The Art of Andy Goldsworthy. Kent: Crescent Moon Publishing Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex Neuman, J., Vomáčko, L., & Boštíková, S. (1999). Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál Nováková, T. a kol. (2015). Předpoklady primární plavecké gramotnosti v raném věku. Praha: Karolinum Resch, J., & Kuntner, E. (1997). Jak se neutopit: učíme se plavat hrou a vesele. Olomouc: Hanex Vlček, P., a kol. (2016). Vodní pohybové pohádky nejen pro předškoláky. Brno: PedF MU Vrbas, J., Trávníček, M., & Šauerová, K. (2013). Atletika v předškolním a mladším školním věku: učební materiál. Brno: Masarykova Univerzita Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Atletická část:
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (06.09.2023)
|