|
|
|
||
Předmět představuje základní témata pedagogické a sociální psychologie, která jsou relevantní pro prostředí mateřských škol a předškolní výchovu. Studující se seznamují s tématy prostřednictvím klíčových teorií a předních výzkumů, ale také prostřednictvím prakticky zaměřených úkolů, jejichž cílem je aplikovat psychologické poznatky do praxe. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět je ohodnocen 3 kredity, které představují přibližně 90 hodin studentské práce. Ta zahrnuje jednak přímou výuku a jednak vypracování průběžných úkolů, přípravu na závěrečný test a samostudium zadané literatury. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Podmínkou k ukončení předmětu je splnění průběžných úkolů a závěrečného testu online formou. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, 2007.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana; PUPALA, Branislav (ed.). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, 2001.MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Portál, 2013.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002.
ŠTECH, Stanislav. Profese učitele. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie (139–144). Praha: Univerzita Karlova, 2010.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum Press, 2012.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (24.01.2020)
|
|
||
Předmět je tvořen následujícími tématy, kterým se věnují jednotlivá setkání: 1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody, 2. Učení v předškolním věku, jeho determinanty a průběh, typy učení, 3. Učební a poznávací styly, zábrany v učení; 4. Motivace, typy motivace; 5. Role žáka, školní připravenost a školní zdatnost, rizikové faktory; 6. Sociokulturní zázemí dítěte jako významný fenomén školní práce; 6. Rodina jako systém, výchovné styly, vztah rodiny a školy; 7. Sociální vnímání, učitelské představy o dětech, laické chyby v percepci; 8. Pedagogická komunikace, zásady efektivní komunikace; 9. Třída jako sociální skupina, jedinec a/versus skupina, vedení skupiny; 10. Učitel a učitelství - nároky profese; 11. Subjektivní učitelské teorie, postoje, stereotypy a předsudky; 12. Vztahy v mateřské škole, vztahy učitel/ka-dítě, učitel/ka-rodič, učitel/ka-učitel/ka. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/section.php?id=117777 Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Student: - popíše teoretické zdroje, předmět a metody pedagogické a sociální psychologie - definuje pojem socializace, popíše jeho význam v kontextu pedagogické a sociální psychologie - popíše specifika učení v předškolním věku, uvede jeho determinanty a průběh - představí typy učení a definuje jejich rozdíly a vhodnosti využití - uvede a na příkladu popíše typy motivace - definuje role žáka - popíše rozdíly v pojmech školní připravenost, školní zdatnost, školní zralost - vyjmenuje některé využívané testy školní zralosti - uvede a na příkladu ilustruje rizikové faktory školní připravenosti - diskutuje význam sociokulturního zázemí dítěte jako významný fenomén školní práce - popíše význam rodiny a rodinného systému pro školní vzdělávání - uvede a na příkladech ilustruje různé výchovné styly - popíše význam vztahu rodiny a školy - definuje učební a poznávací styly a představí rozdíly mezi nimi - popíše zábrany v učení, které se mohou vyskytnout - definuje třídu jako sociální skupina, vymezí její kritéria a specifika - na příkladu ilustruje vliv jedinec na skupinu a skupiny na jedince, představí základní výzkumy sociální psychologie na toto téma - uvede možnosti vedení skupiny a vliv vedení na skupinu - diskutuje pozici učitele a učitelství, popíše náročnost této profese - popíše subjektivní učitelské teorie - definuje pojmy a dokáže je ilustrovat na příkladech: sociální vnímání, učitelské představy o dětech, laické chyby v percepci, postoje, stereotypy a předsudky - uvede specifika pedagogická komunikace a ilustruje je na přikladech - představí zásady efektivní komunikace - popíše význam a fungování vztahů v mateřské škole, specifikuje odlišnosti vztahů učitel/ka-dítě, učitel/ka-rodič, učitel/ka-učitel/ka Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|