|
|
|
||
The course integrates students' pedagogical practice in alternative settings with reflective seminars aimed at acquiring knowledge about alternative and innovative programmes and their reflection in the context of practice. The course introduces students to alternative and innovative pedagogical programs and concepts that are applied in preschool education in the Czech Republic and abroad. Students will learn the basic principles, common and different elements of the concepts. As part of the course, students will complete a one-week placement in a preschool institution of their choice with an alternative or innovative programme - the course will give students an insight into the current functioning of preschool institutions that implement these concepts in practice. Students can also do a week-long placement in a pre-school with an alternative or innovative programme abroad (e.g. as part of a study placement, ERASMUS placement or other types of student/teacher mobility).
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
Student je uveden do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které se uplatňují v předškolním vzdělávání v České republice a v zahraničí. Student se seznámí se základními principy, společnými i odlišnými prvky daných konceptů. Student absolvuje týdenní praxi a v rámci ní získá praktické zkušenosti s vybraným alternativním či inovativním pedagogickým konceptem. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||||
Rozsah předmětu: 4 kredity. Konktatní výuka: 10 hodin Praxe: 30 hodin Příprava na praxi: 20 hodin Příprava na test: 30 hodin Zpracování seminární práce: 30 hodin Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury k alternativním směrům atd.) a po stránce praktické ( zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu). A. student/ti budou za přítomnosti PU vyučovat v tandemu či samostatně, celou nebo část hodiny na základě vlastní přípravy v rozsahu 0 hodin B. student/ti stráví ve výuce s dětmi pozorováním nebo asistováním PU (ad hoc bez přípravy) 30 hodin C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s PU mimo jeho přímou pedagogickou činnost 6 hodin Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Požadavky k zápočtu:
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
BUMANN, Gregor. Bildungsprozesse in Kindertageseinrichtungen: Padagogische Ansätze : Situationsansatz, Reggio-Padagogik und das Infans Konzept im Vergleich [online]. Hamburg: Diplomica Verlag, 2008, 105, ii-xxix p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10487661 FODINGER, Diana Gabriela. Das freie Spiel: Emmi Pikler und Maria Montessori im Vergleich [online]. 2. uberarbeitete Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2012, 91 p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10596574 GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9. HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: rozšířený a aktualizovaný modelový program : (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8. LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013, 140 s. ISBN 978-80-7464-222-7. MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Překlad Vladimíra Henelová. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017. 351 stran. ISBN 978-80-262-1234-8. POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2. RIEBER, D. Der Kultur der Kinder auf der Spur. Ein Vergleich von Reggio-Pädogogik und Situationsansatz. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag, 2002. RÁDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori, Nakladatelství Public History, Praha, 1999 SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha: Maitrea, 2007, 112 s. ISBN 978-80-903761-2-0. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
Témata: 1) Shrnutí poznatků k alternativním a inovativním pedagogickým programům v 20. a 21. století. 2) Montessori pedagogika a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání. 3) Waldorfská pedagogika a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání. 4) Lesní mateřské školy v historickém vývoji v zahraničí a v současné pedagogické praxe v ČR. 5) Pedagogika Reggio Emilia v mezinárodním kontextu a implikace pro inovace praxe v ČR. 6) Situační přístup (Situationsansatz) jako podnět pro otevření předškolního zařízení. 7) Pedagogika Emmi Pikler a vztah k institucionální výchově dítěte v raném věku. 8) Vzdělávací program Začít spolu a předškolní vzdělávání. 9) Mateřská škola podporující zdraví. 10) Průběžně ve vztahu k vybranému programu: prezentace a reflexe zkušeností studentů z navštívených inovativních a alternativních předškolních zařízení v rámce týdne praxí i předchozích zkušeností studentů; reflexe teorie a praxe alternativních směrů. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8666 (heslo získají studenti na 1. setkání). Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|