|
|
|
||
For students who have a practice in preschool: the main task of the practice is to further develop professional competences and cultivate the personality of the teacher; to demonstrate the ability to work professionally and creatively with preschool children; to develop the ability of self-reflection and reflection of educational work and the ability to evaluate the interaction between the teacher and children and between children with each other and to use effectively the results of the evaluation for planning and implementation of their own educational work in preschool.
For students who do not have experience in a preschool: the main task of the first part of the teaching practice is the thoughtful preparation and implementation of specific, smaller (micro-outcomes) and larger sections of educational work (according to the student's previous experience) and their subsequent reflection with an emphasis on self-reflection. The main task of the second part of the pedagogical practice is the preparation and implementation of a thematic unit or project with preschool children, its reflection and documentation. The content of the practice is structured observation of pedagogical situations, design, implementation and evaluation (reflection and self-reflection). The main purpose of the pedagogical practicum is to create opportunities for students to make their own pedagogical experiments, to gain further pedagogical experience that will allow them to gradually assume the role of teacher for most of the day within the practicum. The practicum takes place in the faculty's kindergarten classrooms.
All students continue to maintain a teaching portfolio.
Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
kredity: 6 ECTS (= 180 hodin práce) Přímá výuka: 9 hodin reflektivní seminář, zbylé hodiny tvoří příprava, realizace a reflexe vlastní ledagogické práce, zpracování úkolů v Moodle (vč. pedagogického portfolia) a příprava na reflektivní seminář. Student s praxí v MŠ: plní úkoly ve vlastní MŠ Studenti bez praxe: plní 4týdenní pedagogickou praxi v FMŠ - v návaznosti na domluvu s vyučující. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X. MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021. OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3. SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Témata: 1) Seznámení se ŠVP, TVP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, vnitřními předpisy atd. 2) Hospitační činnosti a strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou). 3) Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy). 4) Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole. 5) Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí). 6) Příprava, realizace, reflexe a dokumentace tematického celku či projektu v návaznosti na TVP. 7) Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích). 8) Formativní hodnocení studenta s cílem podpořit rozvoj jeho učitelských kompetencí. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Podmínky splnění kurzu jsou podrobně rozepsány v Moodle kurzu. Klíčovým pro splnění zápočtu je:
Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8656 (klíč k zápisu studenti obdrží na prvním setkání - informačním setkání k průběhu praxe ). Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|