|
|
|
||
The course introduces students to alternative and innovative pedagogical programs and concepts found in Czech and European preschools with children (Montessori pedagogy, Waldorf pedagogy, Reggio Emilia concept, Situationsansatz concept, Start together, Health support school, Emmi Pikler concept, pedagogy, etc.). Students will get acquainted with the basic principles, common and different elements of the given concepts. The course provides students with a basic orientation in their theoretical background, but also allows them to look into the current form of pre-school equipment that implements these concepts in practice (direct in-site training or video analysis of the pedagogical practice of the model). Part of the course is to host selected preschools with an alternative or innovative model of work in the range of 5 days per semester and subsequent reflection of the teaching practice of students in these facilities.
Time load (3 credits):
- direct lessons: 8 hours
- practice: 6 to 15 hours
- work on Moodle tasks and practice presentation in alternative facilities: 30 hours
- preparation for the final test: 31 hours
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (08.09.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je získat přehled o reformních, alternativních a inovativních pedagogických směrech a konceptech vzniklých ve 20. století a získat dílčí zkušenost z praxe jednoho směru. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Časová zátěž (3 kredity): Výuka se bude uskutečňovat prezenčně, pokud nebudou podmínky určeny UK jinak. Pokud se bude výuka uskutečňovat DISTANČNĚ, bude přednáška probíhat ve standardním čase dle rozvrhu v SIS v MS Teams (studenti budou mít zveřejněny linky a přístupová hesla v příslušném čase v Moodle kurzu). Link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJdN2EZpcwBGE4edL4XX5zN6fhN74bl6GkHUCDMVV3zc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5855d748-9efe-47df-aec3-cde5f4010fd7&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura: BUMANN, Gregor. Bildungsprozesse in Kindertageseinrichtungen: Padagogische Ansatze : Situationsansatz, ReggioPadagogik und das Infans Konzept im Vergleich [online]. Hamburg: Diplomica Verlag, 2008, 105, ii-xxix p. [cit. 2016-0207]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10487661 GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9. HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: rozšířený a aktualizovaný modelový program : (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8. LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013, 140 s. ISBN 978-80-7464-222-7. FODINGER, Diana Gabriela. Das freie Spiel: Emmi Pikler und Maria Montessori im Vergleich [online]. 2. uberarbeitete Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2012, 91 p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10596574 MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Vydání druhé, v Tritonu první. Praha: Triton, 2012, 178 stran. ISBN 978-807387-382-0. POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2. RIEBER, D. Der Kultur der Kinder auf der Spur. Ein Vergleich von Reggio-Pädogogik und Situationsansatz. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag, 2002. SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha: Maitrea, 2007, 112 s. ISBN 978-80-903761-2-0. Další doporučená literatura: Doporučená literatura a studijní materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
|
|
||
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Splnění zadaných úkolů v online-kurzu v Moodle. Strukturovaná prezentace zkušeností z vlastní pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem pedagogické práce. Pokračování v pedagogickém portfoliu. Aktivní účast na seminářích (100% docházka). Test ze znalostí alternativních programů. Absolvování dvoudenní souvislé pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem pedagogické práce (v případě, že student pracuje v mateřské škole). Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|