SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of mathematics with practice III - OK0610152
Title: Didaktika matematiky s praxi III
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Is provided by: OKMN0M165A
Old code: DIMP
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Classification: Teaching > Mathematics
Incompatibility : O01210152
Pre-requisite : OK0610151
Interchangeability : O01210152
Is pre-requisite for: OK0615169, OK0615269
Annotation -
Continuation of the course of Didactics of mathematics with teaching practice is focused on deep theoretical and also practical preparation of future primary school teachers. In this course we will focus on interlinking of different fields of mathematics in socalled cross topics like equations, data handling. We will also interlink the students´ knowledge and experience from their study of pedagogical and psychological disciplines with didactic of mathematics.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Aim of the course -

- to systematize gained knowledge from courses of mathematics and didactic of mathematics
- to develop the ability of self education as a future teacher on the basis of one's own pedagogical experience.

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Descriptors - Czech

Materiály k předmětu jsou ukládány na společný sdílený prostor v Moodlu (viz Didaktika matematiky I - III rok 2020 (LS)). Výuka pravidelně probíhá na odkazu: https://meet.google.com/aim-gaav-cav

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Literature -

Hejný, M,:Vyučování orientované na budování schémat. Aritmetika 1. stupně ZŠ. Pedagogická fakulta, UK v Praze, 2014.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

Mathematics textbooks.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Teaching methods -

Individual and group solutions of mathematical problems. Discussions.

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu budou pro každý rok specifikovány v příslušném kurzu v moodlu.

Pro akademický rok 2010/2021:


1. semináře

- 100% účast

- Zpracování výzev.

2. praxe

 Absolvovat dvě náslechové hodiny matematiky s rozborem, v současné době se bude jednat o rozbor videí.

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Syllabus -

1. From manipulation to imagination. Transfer of representations from physical models through pictures, icons, symbols to images.
2. Teaching arithmetic and geometry from the point of view of a) objects, b) tools a c) educational strategies. Historical view.
3. Organisation of the set of phenomena and of processes. Mainly classification, schematisation, hierarchisation.
4. Direct and dialogue educational strategy. Transmission and constructivist teaching style.
5. Mistake as a didactic phenomenon. Pupils' mistakes, teachers' mistakes.
6. Individualisation. Its two dimensions. Vygotsky's zone of proximal development.

Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html