Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (31.10.2019)
The aim of the lessons in this type of study is to develop technical, artistic and improvisation skills in connection with the use of the instrument in pedagogical musical practice at primary school. The student creates (in consultation with the mentor) an individual study plan, including the selection of recital compositions and timetable for their study.
The content of the course is the study of technical and recital repertoire, study of Baroque piano composition, the improvisation skills for the piano accompaniment and instrumental interpretation of folk and articial songs in pedagogical music practice at primary school.
In this semester, the improvisation is focused on the ability to use cadences TSD and their stylizations.
In the violin playing, the purity of the intonation is primarily monitored.
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (12.09.2017)
Cílem předmětu Hra na nástroj v tomto typu studia je rozvoj technických, uměleckých a improvizačních dovedností v souvislosti s použitím nástroje v pedagogické praxi při výuce hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Student si vytvoří při konzultacích s pedagogem individuální studijní plán, zahrnující výběr přednesových skladeb a časový harmonogram jejich nastudování.
Obsahem předmětu je studium technického a přednesového repertoáru, výběr je dán mírou nástrojové vyspělosti studenta. Nastudování přednesové skladby z období baroka. Dále pak postupné získávání improvizačních dovedností, umožňující tvorbu klavírního doprovodu a nástrojové interpretace lidových i umělých písní ve výuce na ZŠ. V tomto semestru je výuka improvizace zaměřena na schopnost využití kadencí TSD a jejich stylizaci v souvislosti s charakterem písní. Ve hře na housle je prioritně sledována čistota intonace (písně a kratší skladby).
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (28.01.2022)
1 kredit/30 hodin: 4 hodiny přímé výuky, 26 hodin samostatné práce na studovaném repertoáru.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (12.09.2017)
LIŠKOVÁ, M.- HURNÍK,L. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.
HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek. 1.vydání. Praha : Edit, 1991. ISBN 80 - 9001 -77- 0.
KLEINOVÁ, E., LAUDOVÁ, V. Klavírní škola pro SPgŠ. Praha : Supraphon, 1986.
JUDOVINA-GALPERINA, T. B. U klavíru bez slz. Brno : Lynx 2000. ISBN 80-902932-0-4.
NADEMLÝNSKÝ, E. 400 lidových a znárodnělých písní pro housle. Praha : SPN 1958
ŠEVČÍK, O. Škola smyčcové techniky op. 2, seš.1. Praha : SNKL 1956.
ŠEVČÍK, O. Houslová škola pro začátečníky. seš. 2, 3, 4. Praha : SNKL 1956.
BERAN, J. Národní písně op.14, seš. 4.
Nástrojový repertoár dle technické vyspělosti studenta.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.04.2018)
V tomto semestru se zaměříme na dalších 5 písní, na úrovni II. stupně,
ze zpěvníku Já, písnička, 2. díl, nebo 3. díl, či vlastní výběr na úrovni daného zpěvníku.
Písně transponujeme do nejbližší toniny, přes mimotonální dominantu.
3 písně (z 5 písní) musí být v mollové tónině.
Z přednesových skladeb se zaměříme na barokní skladbu.