|
|
|
||
The course focuses on musical movement activities based on the pedagogical principles of Carl Orff. Students will learn the basic techniques of playing Orff's instruments and movement elements, facilitating the pupil's better understanding of music. They will learn the methodology of practicing folk songs with a simple instrumental accompaniment. In their own outputs, students will try out model situations, which will be subsequently reflected in the lessons. Creative approach, active involvement and usability in future practice are emphasized throughout the course.
Last update: Bajerová Ludmila, Mgr. et Mgr. (29.10.2019)
|
|
||
Literatura: HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky.Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika.Praha : Supraphon, 1969. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III. Dur-Moll.Praha : Supraphon, 1972. HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny.Praha : Muzikservis, 1996. JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole.Praha : Muzikservis, 1998. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005. JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Neseme, neseme májíček. Jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000. JURKOVIČ, P., BATTĚKOVÁ L. Bude zima, bude mráz. Podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha : Muzikservis, 2000 KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha : Portál, 2010. KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme.Praha : SPN, 1971. KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb.Comeniummusicum. Praha : Editio Supraphon, 1987. Last update: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (26.09.2018)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: · Aktivní účast na semináři (docházka 80%) · Aktivní řešení zadaných problémových úloh z probíraných oblastí (např. hra partitur, zápis a reprodukce rytmických struktur, tvorba a zápis elementárních choreografií a hudebních doprovodů) · Praktické provedení modelového výstupu v kontextu vyučovací hodiny. Výstup musí obsahovat píseň, kterou je student schopen samostatně zazpívat a zahrát na hudební nástroj. · Teoreticko - praktický test (úspěšnost 73%) · Splnění povinného náslechu z HV v rozsahu dvou vyučovacích hodin Last update: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (26.09.2018)
|
|
||
Přehled témat:
JIŘINA JIŘIČKOVÁ: 1. Úvod do problematiky hudebně pohybové výchovy. Pohybový projev dětí jako součást hudebních aktivit. 2. Pohybová a taneční průprava.Hra na tělo. 3. Pohybové a taneční hry.Rekvizity v hudebně pohybovém projevu dětí. Pantomimické prvky v hudebním vyučování. 4. Uplatnění hudebně pohybových aktivit dětí v kontextu hudebního učiva na ZŠ. 5. Orffova škola a její přínos. 6. Orffovy nástroje v současné škole. 7. Praktické příklady práce s říkadlem. 8. Metodika nácviku písně s orffovskými nástroji. 9. Elementární pohybová a instrumentální improvizace
Doplňkové informace: · Potvrzení náslechu nutné dodat s razítkem · Kombinované studium–vzhledem k nízké časové dotaci a malému rozestupu výukových bloků je seminář pojat jako modelové vyučování vedené pedagogem (1 výukový blok zaměřený více na Orffovy nástroje, 1 výukový bok více na hudebně pohybovou výchovu); doplňující práce – recenze na knížku Evy Jenčkové: Hudba a pohyb ve škole[1]), důraz kladen na reflexi modelových situací v souvislosti s vlastní pedagogickou praxí · Studenti Erasmu – seminární práce: Orffova společnost v navštívené zemi, reflexe navštíveného semináře orffovského typu · V případě dlouhodobé absence ze závažného důvodu může být studentovi nabídnuta náhradní výuka či splnění výstupu mimo pracoviště PedFUK Last update: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (26.09.2018)
|