|
|
|
||
Přednáška: Didaktika literární výchovy ve vztahu k pojetí čtenářské gramotnosti a k aktivizačním postupům ve výuce, konstruktivistická stavba hodiny a programu výuky. Funkce krásné literatury jako součásti kultury a civilizace, ve vztahu k možnostem dětského čtneáře a k soudobé LPDM. LV jako estetickovýchovný proces, jeho činitelé, podmínky a dopady. Utváření čtenářské kultury třídy a výuky. Volba literárního textu vzhledem k jeho didaktickému potenciálu. Význam a využití výrazného čtení a recitace, zejména samotným učitelem.
Seminář: Konstruktivistické pojetí literární výchovy na 1. st. ZŠ, cíle literár. výchovy a jejich dosahování, plánování výuky pozpátku, třífázový model učení v hodinách LV s textem.
Lecture: Didactics of reading and literary arts in relation to reader literacy and proactive strategies of teaching, constructivist methodology in the structure of a lesson and of the program of the subject. Literary works as a part of culture and its relation to the child's readership. Factors, conditions and effects of the reading lessons. Management of the classroom culture of readership. Choosing appropriate texts according to the text's didactic potential.
Seminar: Constructivist concept of teaching and learning literature and reading. Goals of lessons and of the teacher's program. Backward planning of lessons. The three-phase model of learning in teaching and learning of reading.
Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
Požadavky k atestaci: - četba odborných textů, vč. zápisu osobních záznamů z četby Počet pokusů o zápočet: 3 Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304 HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. online cit. 2015-29-09. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304 HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL24_web.pdf KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla využitelná pro práci s LPDM) KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné v knihovně PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (zejm. pasáže Pro učitele a pojmy potřebné pro LPDM)
HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4 web Čeština doopravdy http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/ KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010. Dostupné z: https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Česká školní inspekce. 2010, dostupné z http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (27.05.2020)
|
|
||
Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
Sylabus: Cíle literární výchovy, role učitele; Model přípravy na hodinu LV s plánováním pozpátku; Zásady pro výběr textu, jejich uplatnění pro přípravu hodiny, didaktický potenciál textu v praxi; Cíle a důkazy o učení, reálnost a smysluplnost, formulace pro žáka, s pozorováním výuky v ZŠ; Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi před čtením, při čtení a po čtení; Hlediska pro vyhodnocování vlastní přípravy i pro práci žáka Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.05.2019)
|