SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Literary education and reading at primary school - OK0604050
Title: Literární výchova a čtení na 1. stupni ZŠ
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Additional information: http://moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6271
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Teacher(s): PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Incompatibility : O01304050
Pre-requisite : OK0615110
Interchangeability : O01304050
Annotation -
Přednáška: Didaktika literární výchovy ve vztahu k pojetí čtenářské gramotnosti a k aktivizačním postupům ve výuce, konstruktivistická stavba hodiny a programu výuky. Funkce krásné literatury jako součásti kultury a civilizace, ve vztahu k možnostem dětského čtneáře a k soudobé LPDM. LV jako estetickovýchovný proces, jeho činitelé, podmínky a dopady. Utváření čtenářské kultury třídy a výuky. Volba literárního textu vzhledem k jeho didaktickému potenciálu. Význam a využití výrazného čtení a recitace, zejména samotným učitelem. Seminář: Konstruktivistické pojetí literární výchovy na 1. st. ZŠ, cíle literár. výchovy a jejich dosahování, plánování výuky pozpátku, třífázový model učení v hodinách LV s textem. Lecture: Didactics of reading and literary arts in relation to reader literacy and proactive strategies of teaching, constructivist methodology in the structure of a lesson and of the program of the subject. Literary works as a part of culture and its relation to the child's readership. Factors, conditions and effects of the reading lessons. Management of the classroom culture of readership. Choosing appropriate texts according to the text's didactic potential. Seminar: Constructivist concept of teaching and learning literature and reading. Goals of lessons and of the teacher's program. Backward planning of lessons. The three-phase model of learning in teaching and learning of reading.
Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.05.2019)
Course completion requirements - Czech

Požadavky k atestaci:
- úplná docházka a aktivní přítomnost v setkáních - vyjadřování zdůvodněného vlastního stanoviska, účast v rozborové diskusi, pasivní přítomnost nepostačuje a eviduje se
- důsledná průběžná příprava a ověřování vlastní systémově podložené přípravy na hodinu LV s textem, odevzdávání a dopracování úkolů mezi setkáními kursu i na setkáních, využití elektronických platforem
- podpora a reflexe příprav kolegů a kolegyň

- četba odborných textů, vč. zápisu osobních záznamů z četby

Počet pokusů o zápočet: 3
Počet pokusů o zkoušku - dle předpisů PedF UK

Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.05.2019)
Literature - Czech

HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304

HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. online cit. 2015-29-09. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304

HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL24_web.pdf

KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla využitelná pro práci s LPDM)

KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné v knihovně

PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (zejm. pasáže Pro učitele a pojmy potřebné pro LPDM)


Doporučená literatura:

HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4

web Čeština doopravdy http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/

KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010. Dostupné z: https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Česká školní inspekce. 2010, dostupné z http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html

Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (27.05.2020)
Requirements to the exam - Czech


U zkoušky nad vlastní přípravou a reflexí hodiny LV s textem uchazeč komentuje cíle a procesy výuky poučen o procesech čtení, čtenářské gramotnosti a o plánování pozpátku. Prokáže obeznámenost s pojmy z doporučené literatury, neplete si pojmy (termíny) ze studia LPDM ani teorie literatury.

Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.05.2019)
Syllabus - Czech

Sylabus: Cíle literární výchovy, role učitele; Model přípravy na hodinu LV s plánováním pozpátku; Zásady pro výběr textu, jejich uplatnění pro přípravu hodiny, didaktický potenciál textu v praxi; Cíle a důkazy o učení, reálnost a smysluplnost, formulace pro žáka, s pozorováním výuky v ZŠ; Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi před čtením, při čtení a po čtení; Hlediska pro vyhodnocování vlastní přípravy i pro práci žáka

Last update: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.05.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html