SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of literature with practice - OK0603271
Title: Didaktika literární výchovy s praxí
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKMN0L160A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ondřej Hausenblas
Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Interchangeability : O01304271
Is pre-requisite for: OK0615169, OK0615269
Annotation -
Last update: PhDr. Ondřej Hausenblas (28.10.2019)
The course OK0603271 for KM / ZS 4 builds on the existing knowledge of LV and LPDM. It will focus on other possibilities of working with text in 3.-5. cl. Credit is required to attend all meetings, study the prescribed professional reading and personal records, preparation and implementation of own LV teaching unit with text corresponding to the principles of LV taught in this course, constructivist pedagogy, planning backwards. The preparation and teaching will be supplemented by demonstrations of pupils' outcomes from this teaching and a thorough teaching self-reflection aimed at the subsequent improvement of the teacher's work in LV.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Hausenblas (28.10.2019)

* Četba:
vybrané kapitoly z odborných publikací a profesních webů

Jaroslav Vala. VYBRANÉ KAPITOLY Z DIDAKTIKY LITERÁRNÍ VÝCHOVY.
http://kcjl.upol.cz/kombcj/studijni_opory/vybrane_kapitoly_didaktika_literatury.pdf


Kol.:  sb. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti
https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

Hausenblas Ondřej, Aktivity před setkáním s básní a při četbě, Kritické listy rok 2004, č. 16

 

Nabídka k povinnému výběru dvou z příruček:

 

Starší, ale taky užitečná je příručka „Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka“ na webu České školní inspekce

http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html

 

Časopis Kritická gramotnost (články k čtení na 1. stupni ZŠ). http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost

 

Z roku 2015 je moje brožura Ondřej Hausenblas: Čeština doopravdy. ISBN: 978-80-260-8165-4

 

Doporučené četby částí příruček:

    Mocná, D, Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha 2005, Paseka – pasáže o pohádce, bajce, pověsti, báji, mýtu, fantazy

    Peterka, Josef, Teorie literatury pro učitele, Praha, UK PedF 2006 - pasáže "Ve škole" + hesla o verši, rýmu, rytmu, sloce, autoru a vypravěči

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Volně doporučuji příručky a články v časopisech:

 

 

Příručka "Gramotnosti ve vzdělávání", VÚP Praha 2010. Dostupné z WWW:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf

 

Košťálová, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas, Kritické listy 6, http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas

 

Hausenblas, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. KL 24

 

 

 

 

Zcela doplňková četba:

 

Články a kapitoly:

 

Košťálová, H.: Učíme se navzájem (KL 24)

Šlapal, M.: Dílna čtení v praxi (KL 27)

Tomková, A. – Košťálová, H.: Čtení v Otevřené škole, čtení v projektech (KL 27)

L´Allierová, S. K. – Elishová-Piperová, L.: Metody, které podporují zaujetí četbou (KL 31)

Košťálová, H.: Porozumění naučnému textu (KL 33)

Antonínová, Hegerová, H.: Čtenářské dovednosti a řízené čtení (KL 34)

Košťálová, H.: Neviditelné čtenářství (KL 36)

Šafránková, K.: Jak modelovat čtenářské strategie (KL 36)

Šafránková, K.: Čteme s nečtenáři (KL 38)

Šafránková, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. KL 24

a celé KL č. 24

 

Šlapal, M.: Dílna čtení jen na rozečtení? (KL 39)

Šlapal, M.: Čteme společně – projekt 1. A 9. třídy na podporu čtenářství (KL 40)

 

Kdo chce pochopit, co vlastně opravdu je hodnocení, má číst:

Košťálová, H., Straková, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, o. s., 2008. ISBN 978-80-254-2417-9

(viz příloha e-mailu)

 

Pro potěšení:

Pennac, Daniel: Jako román, Praha, Mladá fronta 2004

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Ondřej Hausenblas (28.10.2019)

Credit: Full attendance, one pre-arranged and consulted lesson with fiction reading. text, including selected documents to prove the learning and reflection of the valor performance and pupils' excursions, plus a proposal for the necessary changes for the next teaching LV.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html