Repetition of morphology, lexicology and ortography.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami.
Obsahové celky (systemizace teoret. poznatků a jejich aplikace) – 12 výukových týdnů:
1. Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny.
2. Český národní jazyk a jeho útvary.
3. Norma, úzus, kodifikace.
4. Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie.
5. Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury.
6. Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace.
7. Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov.
8. Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba.
9. Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické.
10. Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků.
11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (03.10.2018)
Literature - Czech
Pravidla českého pravopisu. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Konopková, L., Krejčová, M.: Čeština pro samouky IV.
Pravdová, M., Svobodová, I. (eds.): Akademická jazyková příručka. Praha: Academia 2014
http://prirucka.ujc.cas.cz/
Studijní literatura pokryje teoretické i praktické jazykové učivo v rozsahu učebnic českého jazyka pro střední školy (M. Čechová a kol., Český jazyk pro 1.-4. ročník SOŠ, nebo J. Kostečka, Český jazyk pro 1.-4. ročník gymnázií). Prakticky lze jazykové znalosti procvičovat pomocí publikace M. Čechové a kol., Komplexní jazykové rozbory (např. Praha: SPN, 1996).
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
Requirements to the exam - Czech
Zvládnutí závěrečného testu s úspěšností min 75 %, v korektuře je povoleno max. 5 chyb.
Test prověří a) praktickou znalost spisovné češtiny ve všech jejích jazykových plánech (korektura nebo diktát, doplňovací či obměňovací jazyková cvičení); b) teoretické znalosti v rozmezí zadané studijní literatury.
Termíny písemného testu budou vypsány prostřednictvím SIS (dva opravné termíny).
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (03.10.2018)
Syllabus - Czech
Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami.
Obsahové celky (systemizace teoret. poznatků a jejich aplikace) – 12 výukových týdnů:
1. Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny.
2. Český národní jazyk a jeho útvary.
3. Norma, úzus, kodifikace.
4. Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie.
5. Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury.
6. Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace.
7. Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov.
8. Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba.
9. Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické.
10. Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků.
11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.
Last update: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (03.10.2018)